Článek
Zavedení slev za použití kolejí mělo pomoci udržet jednotlivé vozové přepravy na železnici a rovněž vylepšit hospodaření státního dopravce. Ten se kvůli ztrátám z přeprav jednotlivých vozových zásilek ocitl v hospodářských potížích.
Společnosti AWT vadilo, že ministerstvo nedodrželo roční ohlašovací povinnost a že zavedené slevy měly začít platit prakticky ihned. Podobný názor měl Drážní úřad, který v prvoinstančním rozhodnutí slevy zrušil. Toto rozhodnutí ale nyní zvrátilo ministerstvo dopravy, ke kterému se následně odvolal správce kolejí Správa železniční dopravní cesty.
Podle finančního ředitele ČD Cargo Petra Maye se přiznáním slev podmínky pro provoz jednotlivých zásilek nezhoršily, naopak se pro všechny dopravce zlepšily.
„AWT nemá problém se zvýhodňováním kusových zásilek kvůli sociálním či ekologickým dopadům. Primárním cílem naší žádosti o přezkum bylo vyjasnění značně mlhavé definice – kdo vlastně má na slevu nárok,“ uvedl Petr Špetlák, manažer vnějších vztahů AWT. Rozhodnutí ministerstva společnost obdržela teprve v pátek a musí je ještě důkladně prostudovat.
25 miliónů tun zůstalo na železnici
Poskytnutím 50procentní slevy se podle ministerstva dopravy podařilo na železnici udržet zhruba 25 miliónů tun nákladu. Tento objem přeprav by se podle resortu přesunul na korby nákladních aut, kdyby ČD Cargo, které je prakticky výhradním dopravcem jednotlivých vozových zásilek, tento segment přeprav zrušilo.
Právě zrušení ztrátových jednotlivých zásilek byl způsob, který bývalé vedení Carga pro ozdravení společnosti prosazovalo. Proti tomu se ale postavili železniční odboráři, kteří se obávali, že by zrušení přeprav přineslo masové propouštění.
Loni v pololetí Cargo skončilo se ziskem 208 miliónů korun, byly v něm ale započítány prodeje dlouhodobého majetku a právě i nejisté slevy za použití dopravní cesty. V roce 2012 se nákladní dopravce propadl do ztráty dvou miliard korun.