Podle starších odhadů ŘSD bylo na dálnicích zhruba 1500 nelegálních billboardů, které měly zmizet. Pokud bylo odstraněno 1027 z nich, znamená to, že jich zbývá kolem 470.

Kromě klasických billboardů mají od dálnic zmizet i reklamní nosiče na mostech. „V této souvislosti bylo v poslední době vyzváno Ředitelstvím silnic a dálnic k odstranění celkem 196 vlastníků nelegálních reklamních zařízení na mostních objektech v ochranném pásmu dálnic,“ řekl na konci května ve Sněmovně nový ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO).

Video

Stav billboardů na dálnici D6 k 3.10.2018

ŘSD na dotaz Novinek potvrdilo, že vlastníci byli vyzváni, aby nelegální reklamy z mostů dali pryč. Ti ale na výzvy nereagovali.

„Proto bylo vyzváno ŘSD, aby zadaná reklamní zařízení odstraňovalo. K tomu nyní dochází. Do čtvrtka bylo na výzvy odinstalováno 98 reklamních zařízení a další jsou postupně odstraňována,“ uvedla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

A.C.E. Media začala odstraňovat obří billboardy

V dubnu ČTK také připomněla, že na svém místě zůstávaly ještě dva velké poutače ve tvaru orlů na dálnici D5 mezi Zdicemi a Prahou.

Billboardy na D8

Obří billboard společnosti A.C.E. na D8 (snímek z prosince 2018)

FOTO: Lucie Moučková, Novinky

V prosinci navíc Novinky informovaly o obřích nelegálních billboardech „na jedné noze“ provozovatele A.C.E., který s úřady nespolupracoval. Řidiči kromě toho mohou na dálnicích vidět i podobná zařízení od dalších provozovatelů.

Video

Billboardy A.C.E. loni v prosinci na D8. Zdroj: Novinky.cz

„A.C.E. Media začala sama postupně odstraňovat. Ostatní vlastníci vyčkávají,“ sdělila k tomu Novinkám Ledvinová.

Podle Ledvinové mají povinnost odstranit nelegální billboardy především jejich majitelé. „Drtivá většina billboardů kolem dálnic je již viditelně pryč, v současné době se kolem nich vyskytují desítky nelegálních, které postupně odstraňují sami majitelé, nebo je vyzývá silniční správní úřad, aby je odstranili,“ uvedla. Na dálnicích je příslušným úřadem ministerstvo dopravy, na silnicích první třídy jde o kraje.

„Přesný počet zbývajících reklamních poutačů se mění v závislosti na tom, jak je majitelé odstraňují, což nám hlásit nemusí, není to jejich povinnost,“ uzavřela Ledvinová.

„Kulový blesk“ se táhne téměř 21 měsíců

Podle zákona měli provozovatelé reklamy odstranit billboardy z takzvaných ochranných pásem 250 metrů od dálnic a 50 metrů od silnic první třídy do konce srpna 2017. Tehdejší ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) se ještě v polovině roku 2017 s odkazem na akci „kulový blesk“ dušoval, že v září budou všechny billboardy pryč.

Majitelé billboardů však v řadě případů dávali najevo odpor proti nové legislativě a odmítali spolupracovat. Na konci srpna 2017 billboardy provozovatele Czech Outdoor ze skupiny BigBoard zaplnila zobrazení české státní vlajky.

Později bývalý ministr svůj slib upravil s tím, že odstraňování billboardů potrvá „řádově měsíce“. V tuto chvíli jde již téměř o 21 měsíců.