Jak uvedl německý list Die Welt, Volkswagen podle slov šéfa koncernu pro prodej Christiana Dahlheima v příštích čtyřech letech zvýší ceny svých dieselových vozů o 2000 až 2500 eur, tedy přibližně o 52 000 až 67 000 korun. Benzinové modely za stejné období podraží o 1000 až 1500 eur, tedy asi 26 000 až 39 tisíc korun.

Zdražení nejvíce pocítí ti, kteří si kupují nejlevnější vozy. Tam může cena vyskočit i o desítky procent. Zvýšení cen připouští rovněž mladoboleslavská automobilka Škoda Auto, jež jen loni v Česku prodala přes 93 tisíc vozů, a upozorňuje, že podobně na tom budou i ostatní výrobci.

Vysoké náklady na nové technologie je obtížné vykompenzovat jinde Zdeněk Štěpánek, Škoda Auto

To ostatně tvrdí i Volkswagen a Právu to řekl také automobilový expert Antonín Šípek. „Zvyšování cen se zřejmě bude týkat všech výrobců,“ sdělil Právu.

Co škodovky?

„Obecně lze říci, že emisní cíle EU jsou spojené se značnými výdaji. Individuální mobilita se proto prodraží,“ uvedl pro Právo Zdeněk Štěpánek z tiskového oddělení Škody Auto. „Potřebné nové technologie jsou spojeny s vysokými náklady, které je obtížné vykompenzovat jinde. Této situaci se nevyhne nejen Škoda Auto, ale ani žádná jiná automobilka,“ dodal Štěpánek. Jak moc by mohly škodovky zdražit, však prozradit nechtěl. „Případné konkrétní cenové kroky v tuto chvíli nelze předjímat,“ řekl.

Zpřísnění už za dva roky

Automobilky se v příštích letech musejí vyrovnat hned s dvojím zpřísněním emisních limitů. Už od roku 2021 budou nové automobily moci vypouštět 95 gramů oxidu uhličitého na kilometr namísto dosavadních 135 gramů na kilometr.

Volkswagen bude zdražovat auta se spalovacím motorem. Na vině jsou elektromobily

Další omezení přijde o čtyři roky později. Země EU se v prosinci loňského roku dohodly, že emise CO2 mají do roku 2030 klesnout ve srovnání s rokem 2021 o 37,5 procenta, u užitkových vozů potom o 31 procent. Už v roce 2025 to má být ve srovnání s rokem 2021 o 15 procent.

„Tyto cíle budou vyžadovat mnohem silnější nástup elektrických a dalších alternativních pohonů, než se v současnosti zdá být možné,“ varoval tehdy generální sekretář Evropského sdružení výrobců automobilů ACEA Erik Jonnaert. Upozornil také, že to může oboru, který v Evropě zaměstnává více než 13 milionů lidí, způsobit těžkosti.