Co si myslíte o nedávných výrocích ministryně průmyslu a obchodu Marty Novákové ohledně mobilních dat?

Doteď jsem přesvědčen o tom, že to tak paní ministryně nemohla doopravdy myslet. Takhle trh nefunguje. Je to typická hádka, zda byla dřív slepice, nebo vejce. Někdo musí tento začarovaný kruh rozetnout.

Čtěte také: Za drahá mobilní data si mohou Češi sami, zjistila ministryně Nováková

Připomíná mi to 14 let starou záležitost, kdy jsem zahájil osvětu kolem bankovních poplatků. Argumenty bank byly stejné, tedy že je český trh malý a ony měly velké investice. Marně jsem argumentoval tím, že i v menších zemích s nižším počtem obyvatel jsou poplatky nižší, a to jak v absolutním vyjádření, tak při přepočtu na kupní sílu.

Od roku 2012 do roku 2018 přitom poplatky poklesly o sedm miliard korun, takže to jde. Rostly ceny, mzdy, zdražovaly se energie, a poplatky přesto klesly. Tlak klientů na cenotvorbu se vyplatil.

Jak mají tedy klienti mobilních operátorů postupovat?

Je to stejné. Jde o kombinaci obou stran, kdy poptávková dává najevo nesouhlas tím, že data nevyužívá tolik a maximalizuje svůj užitek používáním připojení k wi-fi. Na straně nabídkové zase přijde operátor s revoluční nabídkou, změní trh a lidé k němu přejdou. To je správná cesta, a ne představa, že budu využívat dražší službu s nějakou vidinou, že po nějaké době zlevní.

U bank se poplatky staly mediálním tématem, vznikly bezpoplatkové banky a lidé k nim začali přecházet. Dnes mají tyto banky již přes 2,5 milionu klientů a nikdo už neargumentuje tím, že jsme malý trh.

Operátoři mají ale v podstatě totožné ceny, a tak není kam přejít.

To je oproti bankám rozdíl, naději vidím v příchodu čtvrtého operátora. Konkurence tak vzroste o čtvrtinu. Je potřeba pokračovat ve zveřejňování srovnání cen v České republice se zahraničím, tak aby operátoři byli pod přirozeným tlakem. Nejsem ale příznivcem regulace, kdy by byly pro operátory ceny stanoveny.