„Mezi autobazary, které skončily, jsou převážně ty malé. Těch, které nabízejí nejméně 25 vozidel, je teď v ČR jen asi 380, což je žalostně málo,“ uvedl ve středu předseda APPAA Petr Přikryl.

Na dotaz Práva, kolik autobazarů v celé republice je, Přikryl odpověděl: „Ještě před deseti lety jich bylo kolem 1400, aktuální číslo je ale těžké odhadnout. Mnohé malé autobazary totiž vznikají jako vedlejší činnost při autoservisech či pneuservisech a je obtížné je evidovat.“

Autobazarů v Česku ubývá dlouhodobě. „Podle našich zjištění a podle informací od prodejců, kteří ukončili svoji činnost, nejčastějším důvodem odchodu z tohoto byznysu je ohromný tlak zákazníků na velký výběr vozidel a další poskytované služby,“ vysvětlil Přikryl. Jak konstatoval, je to podobná situace jako v maloobchodě. Zatímco velké řetězce přetékají zákazníky, malé obchůdky většinou bojují o přežití.

Cena ojetin se loni v ČR v průměru pohybovala kolem 139 tisíc korun

Menší autobazary se snaží najít mezeru na trhu s ojetinami a doplňovat svou nabídku o jiná než běžná vozidla. Objevují se tak specializované autobazary pro elektromobily, sportovní vozy, dodávky či kabriolety.

Tomuto trendu odpovídá i neklesající dovoz ojetých vozidel ze zahraničí, kterých bylo podle informací Svazu dovozců automobilů loni do ČR dovezeno 177 117. „Nemalá část z nich pokrývá právě skladovou zásobu specializovaných autobazarů,“ uvedl k tomu Přikryl.

Největší zájem je stále o škodovky

Mezi autobazary si vedoucí pozici udržuje AAA Auto, v jehož tuzemské síti bylo loni prodáno rekordních 50 tisíc ojetých vozů. „Největší zájem měli loni naši tuzemští zákazníci už tradičně o škodovky. Žebříčku nejprodávanějších vozů vévodila octavia před fabií, passatem, superbem a Hyundai i30,“ sdělilo AAA Auto v tiskové zprávě.

Cena ojetin se loni v ČR v průměru pohybovala kolem 139 tisíc korun, najeto v průměru měly 151 tisíc kilometrů. Průměrné stáří autobazary nabízených vozidel kleslo z deseti na devět let.