Ceny paliv dosáhly maxim za posledních 3,5 roku počátkem června, kdy se Natural 95 prodával v průměru téměř za 33,50 koruny za litr a cena u nafty přesáhla 32,60 koruny. Motoristé tak platili nejvíce od prosince 2014.

Nejdražší pohonné hmoty i přes současné zlevnění zůstávají v Praze, kde za litr benzínu řidiči zaplatí v průměru 34,21 koruny a za litr nafty 33,40 koruny. Benzín tak zlevnil o osm haléřů a nafta o pět haléřů. Hlavní město je v tuto chvíli i nadále jediným regionem, kde průměrná cena benzínu přesahuje 34 korun. Cena nafty třiatřicetikorunovou hranici ještě překročila na Vysočině.

Naopak nejlevnější jsou pohonné hmoty v Jihočeském kraji. Litr benzínu tam vyjde v průměru na 32,82 koruny a litr nafty na 31,91 koruny. Benzín tedy zlevnil o čtyři haléře na litr a nafta o šest haléřů.

Pod 33 korunami se drží průměrná cena naturalu ještě v Královéhradeckém a Ústeckém kraji. Jde zároveň i o jediné dva kraje, kde cena dieselu klesla pod 32 korun za litr.

Konflikt mezi Erdoganem a Trumpem zlevňuje ropu

„Pohonné hmoty budou v dalším týdnu mírně zlevňovat. Důvodem je pokles cen ropy na světových trzích a související klesající trend cen velkoobchodně prodávaného benzínu a nafty na rotterdamské palivové burze, jež je určující i pro ceny u nás,” sdělil Novinkám hlavní ekonom společnosti Cyrrus Lukáš Kovanda.

Ilustrační snímek

Ceny ropy klesají i v důsledku napětí mezi Ankarou a Washingtonem.

FOTO: Sergei Karpukhin, Reuters

Připomněl, že severomořská ropa Brent se ve středu propadla na své minimum od letošního dubna. „Prodává se zhruba o deset dolarů na barel levněji než v květnu a v červnu, kdy dosáhla svých několikaletých maxim,” upřesnil Kovanda.

„Bezprostřední příčinou aktuálního poklesu cen ropy je vyšší než očekávaný stav zásob v USA. Ceny také tlačí dolů napětí mezi Washingtonem a Ankarou a s ním související turecká měnová turbulence,” doplnil ekonom.

Kovanda upozornil, že turecká krize se přenáší na další rozvíjející se trhy. „V případě širší krize rozvíjejících se trhů by došlo k poklesu poptávky po ropě, neboť hned několik rozvíjejících se ekonomik – například Čína, Indie či Thajsko – patří k vůbec největším světovým dovozcům ropy,” vypočítal Kovanda důvody obav investorů, které by měly vést k dalšímu poklesu cen.