Hlavní obsah

Češi vyvinuli rychlonabíječku pro elektromobily

Právo, Jakub Svoboda

Česká inženýrská společnost DEL ze Žďáru nad Sázavou vyvinula rychlonabíječku pro elektromobily. V běžném provozu by se měla objevit už letos. Vysokokapacitní nabíjecí stanice na principu stejnosměrného proudu dokáže dobít baterie na více než 95 procent jejich kapacity, což je víc, než nabízí konkurence.

Foto: Archiv společnosti DEL

Rychlonabíječka společnosti DEL umí do baterie dostat více energie než konkurenční výrobky.

Článek

„Konkurenční nabíječky francouzské, americké či japonské výroby, které se po světě využívají nyní, dokážou nabíjet zpravidla jen do 90 procent kapacity, výjimečně do kapacity 95 procent,“ upozornil ředitel společnosti DEL Jiří Kabelka.

Rychlonabíječky podobné klasickým stojanům by měly podle něj nalézt uplatnění nejen u čerpacích stanic, ale i v obchodních centrech, hotelových garážích či na dalších místech vyhrazených pro parkování. Elektromobilům umožní dobít až 80 procent kapacity baterie během 20 minut, tedy při krátké zastávce na cestě.

Plně nabít baterii dokážou do dalších 30 minut. Na průběh dobíjení má však vliv například počáteční stav baterií vozu či jejich kapacita.

Rozvoj brzdí nedostatečná infrastruktura

„Kvůli nedostatečně rozvinuté infrastruktuře je rozvoj elektromobility v Česku pomalejší než v jiných evropských zemích nebo ve Spojených státech,“ uvedl Kabelka. DEL své nabíjecí stanice plánuje dodávat nejen na český trh, ale také na zahraniční.

„Například v Německu je po kauze Dieselgate obrovská poptávka po elektrických autech, naše kroky tedy budou směřovat i tímto směrem,“ dodal Kabelka. V Německu má podle něj jezdit v roce 2020 milión vozů s elektrickým pohonem.

Proti tomu v Česku to má být za dva roky podle českého ministerstva průmyslu asi 5000 elektromobilů. Nyní jich jsou v ČR registrovány zhruba 2000.

Síť ČEZ už má 100 nabíjecích stanic

Postupně by u nás měl růst i počet dobíjecích stanic. V roce 2020 jich má být 1300, z toho 500 rychlodobíjecích. Společnost ČEZ minulý týden oznámila, že její síť veřejného dobíjení má už 100 stanic, přičemž 50 z nich je rychlých.

„V rychlém sledu pokračujeme ve výstavbě nových stanic, zejména rychlodobíjecích. Do konce letošního roku bychom naši síť rádi rozšířili o několik desítek. Odhadujeme, že objem elektřiny odebrané v naší síti při veřejném dobíjení se letos přiblíží hranici jednoho miliónu kWh, což je ekvivalent 28 tisíc plných dobití elektromobilu střední třídy,“ řekl člen představenstva a ředitel divize obchod a strategie ČEZ Pavel Cyrani.

Rychlodobíjecí stanice, které pro ČEZ dodává společnost ABB ČR, umožňují dobít 80 procent kapacity většiny elektromobilů za zhruba 25 minut.

Standardní stanice ČEZ pak zvládají dobití většiny kapacity baterií za zhruba dvě až tři hodiny. „Umísťovány jsou proto většinou v nákupních a zábavních centrech s možností alternativního trávení volného času při dobíjení,“ doplnil mluvčí ČEZ pro obnovitelné zdroje Martin Schreier.

Reklama

Výběr článků

Načítám