„Mzdy rostou a lidé si více než dříve dopřávají kvalitu. Přesto velmi rádi a často nakupují ve slevách, což přetrvávající široká akční nabídka umožňuje,“ uvedl na úterní tiskové konferenci Břetislav Chovítek, komerční manažer společnosti Nielsen.

Průzkum také ukázal, že při rozhodování většiny spotřebitelů, kde nakoupí, hraje nejvýraznější roli předchozí zkušenost a hned za ní následuje právě cena.

Podíl lokálních značek stagnuje

Při výběru ze shodného nabízeného sortimentu 64 procent obyvatel preferuje české produkty, čtyři procenta zahraniční a zbytku je to v zásadě jedno. S tím je ale v rozporu skutečnost, že v prodeji potravin meziročně klesl podíl lokálních či regionálních značek z 61 na 60 procent, zatímco o jedno procento naopak stoupl podíl značek globálních.

„Nejčastěji se prodávají lokální značky vody, piva, mléka, rumu nebo koření. Největší zastoupení v globálních značkách pak má instantní káva, kolové nápoje nebo čokoláda,“ informoval Chovítek.

Slevové akce deformují trh

Podle Potravinářské komory ČR je slevových akcí stále příliš, podle zástupců potravinářů deformují trh i podnikatelské prostředí.

Stejný názor zastává také ministr zemědělství v demisi Jiří Milek (za ANO). Ten letos v dubnu přišel se záměrem zavést v ČR povinné minimální marže na potraviny, aby je obchodní řetězce nemohly prodávat v akcích za nižší ceny, než jsou výrobní ceny zemědělců či potravinářů.

Poté, když tento záměr napadl Svaz obchodu a cestovního ruchu, však od něj Milek upustil s tím, že to nechá na vzájemné dohodě zemědělců, zpracovatelů a obchodních řetězců. Teprve kdyby k ní nedošlo, mohly by podle ministra nastoupit legislativní změny.