V Česku bylo na konci března registrovaných 5,65 miliónu osobních aut, což je o 57 tisíc víc než na konci roku 2017. V prvním čtvrtletí se prodalo 67 873 nových aut a dovezeno bylo 42 430 ojetin. Z toho 51 procent bylo starších deseti let. Vyřazeno z registru bylo 46 558 aut. Ta byla buď vyvezena do zahraničí, nebo skončila ve šrotu.

Hranice průměrného stáří aut 15 let ve čtvrtletí poprvé již dříve padla v roce 2016, kdy činila 15,1 roku, a v roce 2017, kdy to bylo 15,3 roku.

„Vzhledem k metodice výpočtu stáří vozidla je vždy průměrná hodnota pro konec 1. čtvrtletí poněkud vyšší a během roku se mírně snižuje,” upřesnila Novinkám Jana Kinčlová z SDA. Za celý loňský rok dosáhlo průměrné stáří vozidel na tuzemských silnicích 14,62 roku.

Výrazně za průměrem EU

Podle experta na automobilový průmysl z EY Petra Knapa prodlužování průměrného věku vozů platí pro celou EU, kde nedávno přesáhl deset let a dále stoupá. „V ČR je situace výrazně horší než průměr EU. A to i přesto, že máme vysoký počet fleetových (firemních) zákazníků, kteří auta obměňují rychleji než fyzické osoby. Bohužel u nás je stále relativně liberální dovoz ojetých vozů,” uvedl Knap.

„Průměrný věk aut také zvyšuje stále relativně početná skupina vozů starších 20 a více let, které jsou levně udržovány a na drobné popojíždění svým majitelům zcela postačí. Manuální zručnost českých řidičů a jejich šetrnost hrají určitě svou roli," řekl.

Rekordmanem v průměrném stáří vozidel je kategorie motocyklů, kde věk 1,12 miliónu registrovaných strojů dosahuje 33,7 roku. Následují traktory s průměrem zhruba o jeden rok nižším.