„Češi obecně patří k národům, které často jezdí vlakem. Každý z nás ročně uskuteční v průměru 17 až 18 jízd. Rádi přitom využíváme vlaky pro cesty na dlouhé vzdálenosti. Průměrná vzdálenost, kterou s námi zákazník při jedné cestě ujede, je 44,5 kilometru,“ řekl šéf ČD Pavel Krtek.

Loni dál rostl zájem také o mezistátní dopravu, kterou ČD zajišťují ve spolupráci se zahraničními partnery. Lidé míří hlavně do metropolí sousedních států. Dráhy loni například zavedly rychlejší vlakové spojení do rakouského Lince.

Pro srovnání, soukromý vlakový dopravce RegioJet ze skupiny Student Agency Radima Jančury v loňském roce přepravil 4,67 miliónu cestujících, což představuje meziroční nárůst o 26 procent. [celá zpráva]

Vybírají dodavatele vlaků

Druhý provozovatel soukromých vlaků Leo Express přepravní výsledky za loňský rok ještě nezveřejnil. V roce 2016 se černými vlaky svezlo 1,4 miliónu cestujících, což znamenalo téměř třetinový meziroční nárůst. Ačkoli soukromým dopravcům přibývají cestující mnohem rychlejším tempem než ČD, státními drahami cestuje dohromady skoro třicetkrát více lidí. Důvodem je, že spoje ČD pokrývají výrazně větší část území a díky dotacím jezdí i na regionálních tratích, které nejsou komerčně atraktivní.

ČD slibují další investice do modernizace a nákupu nových vlaků. „Aktuálně probíhají soutěže na dodávku 50 nových vozů pro dálkové spoje a také chceme nakoupit 10 motorových jednotek na linku Praha–Kladno,” dodal Krtek. Státní dopravce loni v prosinci zdražil jízdenky v průměru o dvě procenta. Navýšení odůvodnil rostoucí inflací.

Dráhy dostávají ročně od státu a krajů dotace přes 13 miliard korun na provoz tratí, které nevydělávají. Hospodářské výsledky za loňský rok ČD zveřejní na konci dubna.