Kola na vodík francouzská společnost zatím nabízí jen firmám nebo městům pro jejich vozové parky a do francouzských obcí již prodala zhruba 60 vodíkových kol. Pro běžný spotřebitelský trh jsou kola zatím dost drahá: stojí 7500 eur (191 tisíc korun) a čerpací stanice na vodík nejméně 30 tisíc eur (762 tisíc korun).

Firma však doufá, že se jí podaří cenu kola snížit na 5000 eur (127 tisíc korun), což by odpovídalo ceně prémiového elektrického kola.

Pragma Industries sídlí ve francouzském městě Biarritz a vyrábí palivové články pro vojenské účely.

Nemusí čekat hodiny při nabíjení

„Mnoho dalších vyrobilo prototypy vodíkového kola, my jsme ale první, kteří začali sériovou výrobu," řekl zakladatel a generální ředitel firmy Pierre Forte. Loni firma vyrobila 100 vodíkových kol a letos plánuje zvýšit výrobu na 150. Zájem o její kola je také v Norsku, USA, Španělsku, Itálii a Německu, dodal Forte.

Vodíkové kolo Alpha má dvoulitrovou vodíkovou nádrž, na kterou ujede zhruba 100 kilometrů. To je podobný dojezd jako u elektrického kola. Elektrické kolo je však poté potřeba dobít, což trvá několik hodin. Vodíkové kolo doplní palivo za několik minut.

Vodíková kola vypadají a jezdí stejně jako běžná jízdní kola. Firma se zatím zaměřila hlavně na provozovatele půjčoven kol, doručovací společnosti a města a firmy, které intenzivně využívají jízdní kola.

Protože dojezd kola je omezen velikostí vodíkové nádrže, pracuje Pragma také na kole, které bude schopné přeměnit vodu na vodík přímo na kole za využití chemické reakce vody s hliníkovým nebo magneziovým práškem.

„V příštích dvou až třech letech chceme vstoupit na spotřební trh a masivně zvýšit rozsah našich operací," dodal Forte.