Podle firmy jde o první turbovrtulový motor zcela nového designu v segmentu všeobecné a obchodní letecké přepravy (BGA) po více než 30 letech.

Naplňuje se tak další část investiční smlouvy s vládou ČR o vybudování nové centrály společnosti pro turbovrtulové motory v Česku.

O umístění závodu zatím nerozhodnuto

Rozhodnutí o jejím umístění však ještě nepadlo. ČR tak vstoupila do klubu několika zemí, které vyvíjejí, vyrábějí a exportují letadlové motory.

Test turbovrtulového motoru Advanced Turboprop

Test turbovrtulového motoru Advanced Turboprop

FOTO: Aviation GE, ČTK

Koncern GE v roce 2015 uvedl, že chce investovat do vývoje nového motoru ATP přes 400 miliónů dolarů. Na GE Aviation v ČR už připadla významná část ze 100 miliónů dolarů, které v roce 2017 firma v Evropě vynaložila.

Nový motor Advanced Turboprop o výkonu 1240 koní na hřídeli přináší celou škálu vyspělých postupů, podstatně větší výkon a nebývalou efektivitu. Motor dosahuje bezkonkurenčního poměru stlačení kompresorem 16:1, což mu umožňuje dosáhnout o 20 procent nižší spotřeby paliva a o 10 procent vyššího výkonu ve srovnání s konkurencí v téže velikostní třídě.

Nejmodernější turbovrtulový motor Advanced Turboprop, který se bude v ČR vyrábět. Certifikační zkoušky motoru začnou letos.

Nejmodernější turbovrtulový motor Advanced Turboprop, který se bude v ČR vyrábět. Certifikační zkoušky motoru začnou letos.

FOTO: Aviation GE, ČTK

S novými motory se počítá pro zcela nový letoun Cessna Denali firmy Textron Aviation. Proces certifikace má skončit do roku 2020.

Výrazných technologických novinek se dočkaly i zkušebny GE Aviation v Praze-Letňanech, kde se motor na konci loňského roku poprvé roztočil. Otevřena byla nová montážní linka a dokončena instrumentační laboratoř celkem za více než 15 miliónů dolarů.

V novém závodě, jenž bude pravděpodobně ve středních Čechách, se počítá s pracovními příležitostmi pro více než 500 zaměstnanců.