Kapsch své tvrzení opírá o spis, který k šetření mýtného tendru vede Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold však uvedl, že postup úřadu byl zcela v souladu se zákonem. ÚOHS ministerstvo oznámilo, že úředníci v později vydávaných materiálech začernili osobní údaje.

„Všichni uchazeči dostali od ministerstva stejné dokumenty. Pokud Kapsch nebo někdo jiný tvrdí opak, tak lže,” sdělil ČTK Ťok.

„Ačkoliv zadavatel tvrdí, že znepřístupnil pouze osobní údaje některých osob, kvůli chybějícímu seznamu předávané dokumentace ani dalším možnostem kontroly ze strany účastníků nelze vyloučit rozsáhlejší manipulaci s vydávanou dokumentací,” řekl mluvčí Kapsche David Šimoník.

Jak významně zásah ministerstva soutěž narušil, bude muset rozhodnout ÚOHS.

ÚOHS v minulosti resort nešetřil

V minulosti úřad vůči ministerstvu dopravy postupoval v řadě případů přísně. Příkladem může být soutěž na správce registru vozidel, kterou úřad zrušil kvůli vágní formulaci požadavku na vzdělání technického směru u správce systému. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) tehdy označil rozhodnutí ÚOHS za iracionální, které veřejnou soutěž nechrání, ale naopak brzdí.

V samotné přípravě na mýtný tendr, který má hodnotu zhruba 30 miliard korun, rozhodl úřad zatím dvakrát. Poprvé ministerstvu zrušil smlouvu s poradenskou společností Deloitte, která měla ministerstvu za 52 miliónů bez výběrového řízení radit v připravovaném tendru na nového provozovatele.

Podruhé naopak odmítl stížnost slovenského SkyTollu na zrušení dodatku se společností Kapsch, na jehož základě firma vybírá mýto po vypršení původního kontraktu na konci loňského roku.

Do tendru se hlásí i Slováci a Maďaři

ÚOHS to tehdy zdůvodnil tím, že na pokračování výběru mýta existuje veřejný zájem. Za zadání zhruba pětimiliardového kontraktu bez soutěže ale úřad potrestal miliónovou pokutou.

Prostřednictvím mikrovlnných mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Celkem se výběr mýta vyšplhal na zhruba 86 miliard korun. Náklady na provoz systému činí přibližně 15 procent z celkové vybrané částky.

Od roku 2019 ministerstvo dopravy počítá s rozšířením zpoplatnění sítě silnic první třídy o 900 kilometrů z nynějších zhruba 230 kilometrů. Zároveň se má systému ujmout nový správce vzešlý z výběrového řízení, do kterého se přihlásili čtyři uchazeči. Správcem tak může být dosavadní provozovatel Kapsch, slovenský výběrčí SkyToll, maďarský National Toll Payment Services nebo německá firma T-Systems.