Službu pro restaurací KFC ve východočínském městě dodala společnost Ant Financial, sesterská firma obřího čínského e-shopu Alibaba. Jde o poslední příklad rychlého rozvoje využití rozpoznávání tváře firmami a úřady v nejlidnatější zemi světa, píše CNN.

Zákazníci si občerstvení objednají u samoobslužného terminálu, který mezitím naskenuje jejich tvář. Pokud se shoduje s obrázkem z dokladu uloženém v systému, zákazník pouze zadá své telefonní číslo a proběhne platba. Systém funguje na digitální platební platformě Alipay. Tu po celém světě používá přes půl miliardy lidí a umožňuje přihlášení také pomocí rozpoznání tváře.

Fotka stroj neoklame

Ant Financial uvádí, že KFC je první provozovnou na světě, kde tuto technologii zavedli. Zároveň ujišťuje, že je bezpečná. Software analyzuje více než 600 rysů tváře a používá 3D kameru, aby systém nešel oklamat fotografií nebo videem někoho jiného. Plánuje systém rozšířit i na další restaurace a obchody. „Doufáme, že si lidé v budoucnu budou moci vyjít i bez mobilu a peněženky,“ řekl CNN Tung Li-jün z Ant Financial.

Podobný systém používá technologická firma Baidu při kontrole vstupu turistů do historického komplexu města Wu-čen.

Podle odborníků v Číně zavádění technologie rozpoznávání obličeje usnadňuje obří státní databáze dokladů a fotografií v kombinaci s obrovským množstvím snímků shromážděných internetovými firmami.

Obavy o soukromí

Západní technologické firmy volí opatrnější přístup kvůli obavám z porušování ochrany osobních údajů. Google například už v roce 2011 zakázal vývoj programů, které by uživatelům chytrých telefonů umožnily vyfotit člověka a zjistit jeho identitu.

Čínské úřady přitom už kombinují technologii rozpoznávání tváří s dohledem pomocí sítě bezpečnostních kamer. Policisté tak údajně nedávno zadrželi jednoho hledaného muže na pivním festivalu.

Skenery tváře instalovali dokonce i na toaletách v jednom z pekingských parků jako opatření proti zlodějům toaletního papíru, uzavírá CNN.