Pro Opavu jde o velmi důležitou stavbu, na kterou se dlouho čekalo. Výstavba byla zahájena ve velkém stylu za účasti desítek hostů. Dorazil i ministr dopravy Dan Ťok (ANO 2011).

„Problém s penězi není. Peníze jsou i na další úsek, na který už budeme žádat o stavební povolení," prohlásil ministr.

Ve městě by mělo zmizet 30 procent aut

Podle náměstka opavského primátora Dalibora Halátka bude dokončení stavby severního obchvatu pro město znamenat další obrovskou úlevu od velmi intenzivní dopravy.

„Dopad budete moci přesně vyhodnotit až za pět nebo za šest let, kdy bude dobudovaná i západní část obchvatu, ale již dnes odhadujeme, že se Opava zbaví dvaceti až třiceti procent projíždějících automobilů,“ dodal Halátek.

Tomu, aby obchvat používali zejména motoristé, kteří Opavou pouze projíždějí, chce vedení města v budoucnu ještě pomoci. „Do roku 2020 připravujeme opatření uvnitř centra města tak, aby bylo pro tranzit daleko výhodnější použít nový obchvat,“ dodal Halátek.

Archeologický výzkum přinesl objevy

Výstavbě obchvatu předcházel archeologický výzkum, který přinesl mimo jiné zjištění dokladů sídelních aktivit od mladší doby kamenné až po dobu římskou. K cenným nálezům patřilo odkrytí unikátního pohřebiště vybaveného velkým množstvím keramických nádob z konce eneolitu a starší doby bronzové.

Vzhledem k tomu, že v místě, kde se obchvat staví, probíhaly na konci druhé světové války velmi intenzivní boje, byl proveden také komplexní plošný pyrotechnický průzkum, v jehož rámci bylo nedaleko obchodního domu Kaufland a vodoteče nalezeno větší množství nevybuchlé munice.