Česká dálniční síť se má v následujících letech rozrůst o další desítky kilometrů. Během letošního a na přelomu dalšího roku chce stát postupně zahájit výstavbu prioritních dopravních staveb, u kterých vláda vyjednala výjimku z nového posuzování dopadů staveb na životní prostředí, tzv. EIA.

Souhlasná stanoviska dopadu na životní prostředí má šest z devíti těchto prioritních staveb. Konkrétně jde o nový úsek D1 Říkovice - Přerov, úsek D3 Úsilné - Hodějovice - Třebonín, D11 v úseku Hradec Králové - Smiřice - Jaroměř, D49 v úseku Hulín - Fryšták, obchvat Otrokovic D55 a pak také o modernizaci železniční tratě v úseku Sudoměřice - Votice.

Podle ministerstva dopravy jsou nejvíce připraveny a tedy nejblíže k výstavbě úseky D3, D11 a D35 Opatovice - Ostrov. Poslední zmiňovaný však patří mezi úseky, které ještě stanovisko EIA nemají.

Stavby s plánovaným zahájením v roce 2017

Stavby s plánovaným zahájením v roce 2017

FOTO: Ministerstvo dopravy

„U těchto prioritních dopravních staveb nyní ve většině případů probíhá vyhodnocení výběrového řízení na zhotovitele nových úseků. Zároveň Ředitelství silnic a dálnic pokračuje v majetkoprávních vypořádáních pozemků a postupně žádá příslušné úřady o stavební povolení. Zahájení staveb se tak předpokládá po vydání nutných povolení v druhé polovině letošního roku, nejpozději na přelomu dalšího roku,” uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Stavět se pak budou nové úseky dálnic v průměru následující tři roky.

Čtyři kilometry D11 u Hradce

V letošním roce bude pokračovat modernizace nejvytíženější dálnice D1 mezi Prahou a Brnem. Dál se bude stavět na čtyřech úsecích z loňského roku, konkrétně na úsecích Psáře – Soutice (zprovoznění v listopadu), Jihlava – Velký Beranov, Měřín – Velké Meziříčí (zprovoznění v říjnu) a Velká Bíteš – Devět Křížů (zprovoznění v listopadu).

Od začátku stavební sezóny se začne pracovat na dalších dvou úsecích, konkrétně úseku Hořice – Koberovice a úseku Velké Meziříčí východ – Lhotka.

Letos se má také otevřít dohromady devět kilometrů jihočeské dálnice D3. Konkrétně se zprovozní úseky Veselí nad Lužnicí – Bošilec a Borek – Úsilné. S výstavbou dalších 20 kilometrů D3 se začne v druhé polovině roku, konkrétně se bude pracovat na úsecích Úsilné – Hodějovice – Třebonín.

„Pozadu nezůstane ani hradecká dálnice D11, kde bude otevřen poslední skoro čtyřkilometrový úsek do Hradce Králové. Zároveň se zahájí přípravné práce a archeologický průzkum v úsecích Hradec Králové – Smiřice – Jaroměř,” dodal Neřold.