Firma už na svém webu rozjela registrace majitelů vozů, kteří by je chtěli pronajímat, a zájemců o půjčování aut. První vozy by si lidé měli mezi sebou začít půjčovat v létě, přesný termín dosud není. SmileCar nabídne mobilní aplikaci pro zprostředkování, vyřídí papírování a pojištění.

Registrační poplatek neúčtuje, bude si brát marži jen z uskutečněných zapůjčení. Zájemce o půjčení vozu bude muset složit vratnou kauci pět tisíc korun.

Sdílení aut (carsharing) je ve světě rychle rostoucí byznys, v Česku je ale zatím stále v začátcích. Doposud největší tuzemský carsharing Car4Way letos slibuje rozšířit flotilu na dvě stě vozů. S menšími počty aut fungují Autonapůl nebo Ajo.cz. Služby fungují v Praze, Brně a několika málo dalších městech.

Aut je už na silnicích dost

„Hlavní rozdíl mezi námi a Car4Way je, že my auta nevlastníme, nepřidáváme další na silnice, využíváme ty, co už tady jsou. V Praze je skoro milión aut, tak proč kupovat další, když jich je tu tolik a nejsou určitě na sto procent využívaná,“ řekl Novinkám ředitel SmileCar Jan Charouz.

Klíčky od vozu si lidé budou v první fázi předávat osobně. „Do budoucna máme různé fígle nebo mechanismy, aby to šlo zautomatizovat či udělat tak, aby majitel u toho nemusel být,“ dodal Charouz.

Základní financování na rozjezd má podle něj firma zařízené. Jedná se o projekt Leo Expressu podnikatele Leoše Novotného. SmileCar je ale separátní firma, která si žije vlastním životem. Službu spustí napříč republikou, ze začátku se chtějí zaměřit především na Prahu.

Cena za půjčení na den se má odvíjet podle ceny vozu. Třeba u octavie to má být tisíc korun na den, ale majitel může cenu upravit podle svého uvážení, například  až o 30 procent dolů nebo nahoru. Nádrž ten, kdo si vůz půjčí, musí před vrácením dotankovat na počáteční stav.

Po vzoru Airbnb

„Carsharing je odrazem sdílené ekonomiky ve světě aut. Je to prudce rostoucí segment, který zahrnuje několik obchodních modelů,“ řekl Novinkám Jan Linhart z poradenské firmy KPMG.

Model SmileCar je podle něj dalším typem platformy, která v podstatě přebírá principy používané službou Airbnb v oblasti ubytování. Propojení majitelů nevyužívaných aut s jejich uživateli tedy může kopírovat model úspěšný z jiného odvětví.

”Pro uživatele je hlavní výhodou možnost využívat auto, které odpovídá v daném okamžiku jeho potřebě – třeba velký vůz k cestě na chalupu nebo na dovolenou. Vlastník auta získá možnost pokrýt část nákladů na vlastnictví auta,“ uvedl.

Zvolený model SmileCar podle něj ale bude narážet i na řadu výzev. „Ty jsou především v geografickém rozložení nabídky a poptávky a vzdálenosti, kterou bude muset jedna nebo druhá strana překonat, aby mohlo dojít k předání vozidla v dohodnutém čase. Důležitým aspektem pro úspěch platformy bude i schopnost garantovat bezvadný technický stav vozidla, pojistku nebo třeba asistenční služby,“ dodal Linhart.

Upozornil také na to, že sdílená ekonomika naráží na řadu legislativních požadavků, které jednak vyžadují řádné zdanění příjmů plynoucích z pronájmu vozidla, mohou ale znamenat i nutnost pořídit si podnikatelské oprávnění se všemi důsledky, které z toho plynou.