„Celosvětový obrat e-commerce za rok 2016 byl více než 1,9 biliónu amerických dolarů. Oproti této sumě se našich 100 miliard může zdát jako kapka v moři, když ale Česko porovnáme s ostatními zeměmi a vezmeme v potaz počet obyvatel a celkovou situaci na trhu, jde o úžasná čísla. E-shopy navíc tvoří pouhých 9 procent z celkového obratu maloobchodu, mají tedy stále obrovský potenciál růstu, což je vidět i v porovnání s loňským rokem,“ řekl ředitel Shoptet Miroslav Uďan.

Zhruba pětinový nárůst tržeb e-shopů potvrzovaly v  posledních měsících i čísla Českého statistického úřadu (ČSÚ) o maloobchodu.

V Česku na konci roku 2016 fungovalo zhruba 38 500 internetových obchodů, což je o pětistovku více než loni. E-shopům pomáhá rozšíření mobilního internetu, tabletů a chytrých telefonů, přes které nakupuje už skoro třetina uživatelů internetu.

Dál vedou mobily a parfémy

Přední příčky jsou již tradičně obsazeny těmi nejznámějšími e-shopy, jako jsou Alza.cz, Mall.cz, Datart.cz. Významného posunu podle analýzy dosáhl e-shop s parfémy a kosmetikou Notino (dříve parfums.cz). Už loni byl v top 5, letos jeho obrat ještě vzrostl o celých 30 procent na šest miliard korun.

Žebříček nejoblíbenějších produktů se významně nezměnil, již několik let se na prvních příčkách drží v různém pořadí to samé zboží.

„Jasným lídrem jsou mobilní telefony. Ty zaujímají v žebříčku hledanosti sedmiprocentní podíl z několika miliónů produktů, které jsou na Zboží.cz lidem k dispozici. Jen pro zajímavost, na druhé příčce jsou dámské parfémy se dvěma procenty,” uvedl manažer Zboží.cz Milan Šmíd.

Stejně jako loni se i letos snížila průměrná cena objednávky, která činila 1 432 Kč, jde ale o rozdíl v řádech desetikorun. Průměrná roční útrata však vzrostla o více než 1 300 korun, a to na 7 730 korun.

„Stále populárnější jsou internetové supermarkety, ze kterých vám dovezou i běžný nákup až domů. Velmi často si také zákazníci objednávají přes internet zboží, které si naživo prohlédli a vyzkoušeli jinde. Svoji roli hraje samozřejmě také postupné zdražování, to však není natolik markantní, aby se útrata zvýšila o více než tisíc korun,“ dodal Uďan.

Zásilky z e-shopů nejčastěji dodávají zákazníkům Česká pošta (41 procent) a PPL (14 procent), lidé ale stále více využívají i alternativní možnosti, například osobní vyzvednutí na výdejním místě. Nejpopulárnější platební metodou zůstává dobírka, kterou využilo 35 procent lidí.