Právě v reakci na plán Fordu, stejně jako na postup výrobce klimatizace Carrier, který už v Mexiku vyrábí, navrhl Trump v rámci kampaně zvláštní daň ve výši 35 procent. Měla by se týkat zboží amerických firem, které přesunou výrobu do zahraničí a výrobky budou chtít dovážet zpět do USA. [celá zpráva]

Takové opatření by mělo „chránit” pracovní místa v zemi. Šef Fordu Fields na přehlídce v Los Angeles Američany opětovně ujistil, že uskutečnění plánu nebude znamenat zrušení jediného domácího pracovního místa.

Zároveň tvrdě kritizoval výroky nově zvoleného prezidenta. „Dovozní clo tohoto typu by bylo uvaleno na celé automobilové odvětví, což by mohlo mít výrazný dopad na americkou ekonomiku,“ řekl šéf automobilky novinářům.

„Stále věřím, že nakonec zvítězí ty správné politiky, protože i nadále sdílíme společný cíl, kterým je zdravá a prospívající americká ekonomika,“ dodal.

Automobilka již dříve oznámila, že v roce 2018 do nové továrny v Mexiku přesune výrobu modelů Focus a C-Max. Fields v úterý vysvětlil, že to umožní v Michiganu místo Focusu vyrábět dva nové modely.

Sporná NAFTA 

Fields také vyjádřil podporu dohodě NAFTA, díky níž v roce 1994 vznikla severoamerická zóna volného obchodu mezi USA, Kanadou a právě Mexikem. Trump tuto dohodu opakovaně označil za katastrofu.

Jak moc bude Trump prosazovat to, o čem mluvil v kampani, ukáže až čas. Ekonomové již dříve poukazovali na to, že získáním prezidentského úřadu se nestane neomezeným vládcem.

Zavedení cel by jednak musel schválit Kongres, jednak by mohlo být v rozporu s pravidly Světové obchodní organizace (WTO). [celá zpráva]