"Nová trasa je projekt budoucnosti a úkol pro jednu generaci," uvedl ministr o trati, jejíž výstavba by jen na německé straně měla stát asi 1,3 miliardy eur (35,1 miliardy korun). Dulig vidí optimisticky, že se 43 kilometrů trasy na německé straně podaří zařadit do spolkového plánu dopravních cest.

V plánu, který nedávno schválila německá vláda a který počítá s investicemi až 270 miliard eur (7,3 biliónu korun) do dopravní infrastruktury do roku 2030, zatím trasa vedoucí mimo údolí Labe není. Výhledově se počítá jen s úpravou současné tratě vedoucí podél Labe z Drážďan na české hranice, aby po ní bylo možné jezdit až dvěstěkilometrovou rychlostí.

V Česku až 350 kilometrů v hodině

Novou trať, jejíž výstavba by na české straně mohla podle německých médií přijít na pět miliard eur (135 miliard korun), považují saští politici za nezbytnou, protože stávající železniční cesta je vytížená a není možné ji rozšířit.

Nová by měla umožnit, aby vlaky jezdily na většině českého úseku rychlostí až 350 kilometrů v hodině, na tom německém pak 200 kilometrů za hodinu.

Dominantní stavbou má být tunel pod Krušnými horami dlouhý 26,5 kilometru. Na německé straně má měřit 15,1 kilometru, na české pak 11,4 kilometru. V Ústí je plánován nový terminál na západním nádraží. Železniční spojení mezi Prahou a Drážďany teď měří 196 kilometrů, nová trať má být o 56 kilometrů kratší.