Komise by o pokutě mohla rozhodnout během příštích týdnů a podle listu by výše pokuty mohla překonat dosavadní rekord 1,4 miliardy eur (asi 38 miliard korun).

Komise vede vyšetřování nezákonných cenových dohod a dohod na odkladu instalací nových zařízení ke kontrole emisí už od konce 90. let a některé automobilky o vyšetřování uvědomila ke konci roku 2014. Už v lednu 2011 podnikla razie v kancelářích automobilek.

Kartel předních výrobců, mezi nimiž je Daimler, Volvo, Renault, DAF, Iveco, MAN a Scania, může podle pravidel EU dostat pokutu až do deseti procent celosvětových tržeb.

Firmy si už chystají peníze

V roce 2012 komise uvalila dosud rekordní pokutu za kartel na trhu katodových trubic pro televizory. Předloni dostali pokutu 953 miliónů eur (25,76 miliard korun) dodavatelé kuličkových ložisek do automobilů.

Nizozemská společnost DAF si podle Financial Times odložila na možné náklady spojené s vyšetřováním 945 miliónů dolarů (23 miliard korun). Daimler si připravil 600 miliónů eur (16,2 miliardy korun), Iveco 500 miliónů dolarů (12,1 miliardy korun) a Volvo 3,7 miliardy švédských korun (10,7 miliardy korun).

Rezervy si nevytvořila pouze Scania. MAN, který v případu figuruje jako informátor, by pokutu dostat neměl. MAN a Scania patří koncernu Volkswagen.