V těchto západoevropských metropolích ani letos nebude na tisíc obyvatel víc než 400 m2, a to při podstatně vyšší kupní síle obyvatel.

Přes uvedenou statistiku se podle DTZ v roce 2014 rozroste nabídka o dalších 150 000 metrů čtverečních v nových OC. Stále častěji se do přehledu nových projektů dostávají komornější záměry kolem 10 000 m2 plochy, a to ve městech jako Litoměřice nebo Nový Jičín. Nezřídka jde o expanzi současných obchodních center, případně přestavbu starších objektů.

Obchodní centra rostla v metropoli v minulých letech podle Martina Sládka ze společnosti Edox Reality jako houby po dešti. A pokud nenabízejí současně služby, občerstvení, zábavu, jako třeba kino, a nestojí na dobrém dopravním uzlu, stíhají je dnes existenční problémy. S velkým nezájmem klientů se podle něj potýká např. nákupní centrum Šestka v Praze 6 nebo Galerie Nové Butovice v Praze 13.

„Většina obchodních center je na prodej, jediné, které velice dobře prosperuje a v žádném případě není možné ho prodat, je Centrum Chodov,“ řekl Právu.

Velká konkurence

Čím ještě vysvětluje odliv kupujících, kteří se v 90. letech minulého století horlivě vrhali na nákupy pod jednou střechou? „Nájemci platí poměrně horentní nájmy, což se odrazí na ceně finálního výrobku, služby. Ve chvíli, kdy to v kamenném obchodě stojí víc, klasický klient si zboží koupí nejspíš na internetu nebo jinde. Nájemci pak odcházejí z existenčních důvodů,“ konstatoval Sládek. „Pokud se někde otevírá prostor pro nová střediska, pak tam, kde vzniká velká nová zástavba,“ doplnil.

Prvenství na žebříčku nasycení prodejními plochami na tisíc obyvatel způsobil boom obchodních center na přelomu tisíciletí, kdy ve středu Liberce rychle po sobě vyrostly obchodní domy Delta, Plaza a Forum. Na okraji stotisícového města navíc prošlo významným rozšířením obchodním centrum Nisa, které zákazníkům nabízí 160 obchodů a 1800 parkovacích míst. Na druhém okraji Liberce přibylo i několik hobbymarketů.

Přesycenost nákupními galeriemi v centru Liberce se projevila vylidněním ulic Pražská a Moskevská, které dříve bývaly plné menších obchodů.

„Ti, co se mohli přesunout do nákupních center, už tak udělali,“ řekl Právu Martin Procházka. I přesto, že cenová nabídka za pronájem je v obchodních centrech zhruba dvojnásobná.

Obchodní centrum Palladium v Praze

Obchodní centrum Palladium v Praze.

FOTO: Petr Horník, Právo

OC bude ještě víc

K výraznému zvýšení prodejní plochy v Olomouci přispělo nové obchodně-společenské centrum Galerie Šantovka poblíž historického jádra města. Patří k největším v Česku a jeho výstavba přišla na více než tři miliardy korun.

Má pronajímatelnou plochu 46 tisíc metrů čtverečních. Ve čtyřech patrech galerie je zhruba 200 obchodů různých velikostí. V suterénu je hypermarket. Jen do začátku prosince do něj zavítalo přes milión lidí.

„Předpokládám, že nové obchody budou ve městě stále přibývat, zejména přibude těch menších. Kdo staví nějakou nemovitost, snaží se mít dole nebytové prostory.

Na druhé straně je třeba mít na zřeteli to, že peníze k utrácení jsou jen jedny, a tak lze předpokládat, že na to budou zejména hůře dostupné prodejny doplácet a není vyloučeno ani jejich rušení,“ řekl Právu majitel Hanácké realitní kanceláře v Olomouci Petr Korytar.