Především v Praze přibývá lidí, kteří neváhají dát milión korun za šperk nebo obraz od známého autora. Významnou část klientely tuzemských zlatnictví či klenotnictví tvoří rovněž bohatí zahraniční návštěvníci. Počet Čechů, jejichž finanční majetek přesahuje milión dolarů, se loni podle studie společností Merrill Lynch a Capgemini zvýšil na necelých 15 tisíc lidí.

Ve srovnání s rokem 2005 by to bylo o 12,6 % dolarových milionářů více. Víc se prodává zlato i stříbro Podle předsedy Puncovního úřadu Martina Novotného jeho úřad za prvních osm měsíců letošního roku vyrazil puncovní značku na 2556 kilogramů zlatých šperků, kterých bylo meziročně o 555 kilogramů více.

Hmotnost opuncovaných stříbrných šperků se ve srovnání s osmi měsíci loňského roku zvýšila o 1354 kilogramů na 9515 kilogramů.

"Prodej zlatých a stříbrných šperků letos v České republice zažívá renesanci. Je vidět, že roste kupní síla Čechů a lidem i přes splácení hypoték či různých úvěrů zůstávají peníze i na nákup šperků," uvedl Novotný.

Loni a letos ale v Česku vzrostly průměrné platy více než ceny a ubylo také nezaměstnaných. Za posledních pět let se navíc zdvojnásobil počet lidí, kteří berou víc než 40 000 korun hrubého měsíčně. Loni se na vrcholek mzdového žebříčku dostalo téměř 300 000 lidí, zatímco o pět let dřív jich bylo necelých 120 000.

Starožitnosti táhnou

Tuzemský trh se starožitnostmi podle odborníků zažívá v poslední době hlavně díky rostoucímu počtu movitých Čechů velký rozmach. V aukčních síních se ročně vydraží umělecká díla za stovky miliónů korun. Experti tvrdí, že starožitnosti jsou velmi dobrou finanční investicí, která může majitelům uměleckých děl přinést zajímavé zisky.

"Pražský trh se starožitnostmi prožívá od loňského roku neobvyklý boom. První velká podzimní aukce se starožitnostmi potvrdila toto tvrzení. Aukční dům Dorotheum vydražil 300 položek za více než 16 miliónů korun," řekla ředitelka podzimní výstavy starožitností a umění Antik Monika Hrubalová.

Zatímco před patnácti lety se na všech českých aukcích prodalo umění asi za 15 miliónů korun, tak v roce 2004 to už bylo 265 miliónů. "V Česku bohatne i střední vrstva. Na zdi si už někteří lidé nevěší reprodukce jako jejich rodiče. Chtějí mít kvalitní, cenné, originální a pěkné předměty, ať už jde o obrazy, nebo o starý nábytek, sklo či porcelán," potvrzuje Hrubalová.