Hlavní obsah

Za zpoždění vlaku se platí i po smrti

Pokud se vám podaří zavinit zpoždění vlaku, počítejte s tím, že vás to může přijít pořádně draho. A to nejen když porušíte přepravní podmínky jako cestující, ale i když zaviníte srážku svého auta s vlakem nebo když pod něj vlastní vinou spadnete či rovnou skočíte.

Za zpoždění vlaku se platí i po smrti

„Podstatný pro vymáhání příslušných sankcí není fakt, že osoba spadla pod vlak nebo že se řidič střetl s vlakem. Podstatné pro uplatnění náhrady jsou vyšetřováním zjištěné údaje o zavinění takové mimořádné události,“ řekl Právu Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení Českých drah (ČD).

Jinými slovy, pokud vyšetřování ukáže, že jste zpoždění vlaku zavinili vy, dráhy po vás budou chtít náhradu. A jestliže střet s vlakem nepřežijete, tato náhrada přechází na vaše příbuzné.

„V případě, že dojde k usmrcení osoby, která zpoždění způsobila, tak je uvedená náhrada škody řešena standardním způsobem v rámci dědického řízení,“ potvrdil Šťáhlavský.

ČD vymáhají náklady za porušení podmínek i na osobách, které spadnou pod vlak a neštěstí přežijí. To, že utrpěly zranění, není pokládáno za „polehčující“ okolnost. Pokud spadly do kolejiště vlastní vinou, čeká je kromě vyrovnávání s následky zranění i placení účtu za případné zpoždění ve vlakovém provozu či výjezd drážních záchranářů.

Zaviníte zpoždění, můžete platit milióny 

Porušení přepravních podmínek řeší na místě zaměstnanci ČD, například průvodčí. Sankce mohou vedle sebevrahů vyčíslit i dalším hříšníkům: černým pasažérům, nepozorným řidičům nebo roztržitým cestujícím.

Právě tyto případy totiž činí více než čtvrtinu všech zpoždění vlaků. Viníkům proto dráhy naúčtují sazbu podle zvláštního tarifu nazývaného TR 10, který řeší například nedovolené zastavení vlaku nebo jeho zdržení.

Tarif má dvě složky. Pět set korun platí každý, kdo se na zpoždění vlaku podílel. K tomu se připočítává částka podle délky zdržení. U osobních, spěšných a rychlíkových vlaků je to 200 korun za minutu, v konečné sumě ale nejméně 600 korun. U vlaků vyšších tříd je to 300 korun za minutu, nejméně ale 1000 Kč.

Účet může být ještě vyšší, když řidič vjede s automobilem na přejezdu pod vlak. V naprosté většině nehod následné vyšetřování prokáže vinu právě jemu. A zde se sice neplatí za zpoždění vlaku, ale počítají se náklady za jeho poškození, zavedení náhradní autobusové přepravy, narůst mzdových nákladů a podobně. Konečný účet tak může jít do miliónů.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků