Hlavní obsah

Umělá inteligence dokončila skladbu Antonína Dvořáka, předvede ji pražská filharmonie

Pražská filharmonie předvede 15. listopadu v Rudolfinu skladbu, na které se podílel počítač s umělou inteligencí. Ten dokomponoval nedokončenou skicu hudebního skladatele Antonína Dvořáka a inspirován všemi jeho díly složil ke skice další dvě věty. Vznikla tak skladba o třech větách s názvem From The Future World. Poslechněte si ukázku ze zkoušky PKF - Prague Philharmonia pod vedením Jana Fišera.

Umělá inteligence dokončila skladbu Antonína Dvořáka, předvede ji pražská filharmonie

Po zhruba měsíci studia a týdnu výpočtů dokončila umělá inteligence AIVA (Virtuální umělec s umělou inteligencí) první notový záznam skladby podle předlohy Dvořákova náčrtu. Na základě informací ze studia klasické hudby i ostatních Dvořákových děl potom počítač ke skice sám složil další dvě věty. Ty dnes dohromady tvoří zhruba patnáctiminutovou skladbu inspirovanou dílem tohoto českého velikána.

Nedokončená skica Antonína Dvořáka

Foto: Archiv Pražské filharmonie

„Na úplném počátku tohoto projektu stojí slovo experiment. Touha prověřit, jak lze umělou inteligenci kreativně využít a kam až sahají její možnosti,” vysvětlili autoři projektu Richard Stiebitz a Filip Humpl ze společnosti Wunderman. Možnosti využití počítače se ukázaly být obrovské, bez lidského talentu se však neobejdou.

„Výstup, který produkuje počítač, se omezuje čistě na zápis not, bez dynamických či tempových označení. Člověk hraje tedy ve finálním procesu nezastupitelnou roli, protože on skladbu dotváří skrze svou intepretaci. Systém AIVA rozhodně nevzniká proto, aby vytlačil člověka, ale záměrem jeho tvůrců je spolupráce skladatele s počítačem,” vysvětlila mluvčí PKF - Prague Philharmonia Iva Nevoralová.

Spolupracovat s tímto počítačem se rozhodli právě v projektu s názvem AIVA/Dvořák: From the Future World. Jeho vyvrcholení chystá pražská filharmonie v čele se svým šéfdirigentem Emmanuelem Villaumem. V polovině listopadu totiž pořádá v pražském Rudolfinu koncert, kde se posluchači nejen poprvé seznámí s třetí větou této skladby, ale budou si také moci poslechnout celé znění skladby komponované umělou inteligencí.

Notový záznam vytvořený umělou inteligencí

Foto: Archiv Pražské filharmonie

Části skladby zazněly v Bruselu i na Rock For People

První ze tří vět skladby, která dokončuje Dvořákovu rozpracovanou skicu, představili autoři projektu v květnu v Bruselu. Určena byla původně pro klavír, v Česku ji nahrál klavírista Ivo Kahánek. „Lidská inteligence je úžasný instrument schopný sofistikovaného uvažování, avšak neoddělitelný od citu, intuice, morálky. Umělá inteligence je naproti tomu brilantní demonstrací jediné složky lidského nitra, a to schopnosti racionálního myšlení. V tom se skrývá její obrovský technologický potenciál, a minimálně stejně velká míra rizika,“ uvedl Kahánek.

Druhá věta, kterou již složila umělá inteligence bez předlohy, měla premiéru v Česku na letním rockovém hudebním festivalu Rock for People. Poprvé ji tam mohli návštěvníci slyšet v podání pražské filharmonie ve spolupráci s kapelou Vypsaná fixa. Poslední, třetí věta skladby zatím zveřejněna nebyla, její orchestrální verzi představí hudebníci poprvé právě na listopadovém koncertu.

Počítač s umělou inteligencí AIVA

Foto: Archiv Pražské filharmonie

Umělá inteligence skládá hudbu do filmů i her

Umělou inteligenci AIVA od roku 2016 vyvíjí lucemburská společnost Aiva Technologies, která již v minulosti složila skladbu pro symfonický orchestr v Lucembursku. Kromě českého projektu propojujícího umělou inteligenci s dílem Antonína Dvořáka vidí její tvůrci využití i jinde.

„AIVA umí skládat zvukové stopy pro filmy, hry, upoutávky, jakoukoli zábavu. A co je důležitější, lidé mohou s programem AIVA spolupracovat i při vytváření  modernějších žánrů hudby, jako je jazz, pop, rock a brzy i elektronická hudba,” vysvětlil výkonný ředitel společnosti AIVA Technologies Pierre Barreau.

Až donedávna bylo využití umělé inteligence pro herní a filmový průmysl považováno za hlavní přínos této technologie. „Projekt ukázal, že moderní technologie nemusí hrát prim pouze v hudbě populární, ale mohou nalézt své místo i v té klasické. Velmi mě proto těší, že tento projekt je spojený se jménem Komerční banky,“ uvedl Jan Juchelka, výkonný ředitel Komerční banky, která se spolu s PKF - Prague Philharmonia a společností Wunderman na projektu podílí.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků