Hlavní obsah

Prachař: Dostal jsem už spoustu nabídek

Právo, Jiří Novotný

Ministr dopravy Antonín Prachař (ANO), který ve středu na svou funkci rezignoval, odpovídal na otázky deníku Právo, které se týkaly důvodů jeho odchodu a jeho dalšího působení.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Ministr dopravy Antonín Prachař

Článek

Vaše odvolání už od září požadovala ODS i TOP 09 a spokojen se stavem resortu dopravy nebyl ani premiér Bohuslav Sobotka. Byl tento tlak jediným důvodem, proč jste se rozhodl rezignovat?

Nepodlehl jsem tlaku Miroslava Kalouska a Františka Laudáta, to určitě ne. Že mě kritizoval premiér, však pro mne nebylo jednoduché. Předpokládám, že můj nástupce Dan Ťok bude mít alespoň zpočátku lepší podporu.

Můj pohár trpělivosti přetekl poté, co se v tomto týdnu 54 zaměstnanců Drážní inspekce obrátilo otevřeným dopisem na premiéra a srovnávalo mé působení na ministerstvu dopravy (MD) s metylalkoholovou aférou. To je už opravdu za hranou. Navíc v pondělí odvolaný šéf Českých drah Daniel Kurucz vyslovil v médiích lež, že jsem po něm chtěl osobní data zaměstnanců.

Dospěl jsem prostě k závěru, že takové nehorázné útoky mi nestojí za to, a rozhodl jsem se rezignovat, s čímž souhlasila i má rodina.

Nelitujete, že jste před jedenácti měsíci přijal post na přání Andreje Babiše?

Nelituji, vždyť za jedenáct měsíců jsme na MD udělali kus práce. Vláda schválila mnou předložená nová pravidla pro výkup pozemků pro dopravní stavby, které celý proces urychlí, a teď podpořila i novelu zákona o stavbách ve veřejném zájmu.

Vyřešena po letech sporů s farmářkou Havránkovou a její sestrou byla i dostavba dálnice D11 do Hradce Králové. Na D1 bude zmodernizováno koncem roku padesát kilometrů, a v příštím týdnu se z dálnice D8 začne odstraňovat zával.

Podařilo se mi dotáhnout i některé další věci, takže jsem spokojen.

Vaši kritici ovšem tvrdí, že na ministerstvu vládl nebývalý chaos.

Asi vycházejí z toho, že dříve na ministerstvo chodili za svými kamarády, kteří k nim byli úslužnější. Ani teď není samozřejmě všechno růžové. Odborníci se těžko shánějí nejen na Ředitelství silnic a dálnic, ale i na MD. Některé útvary se mi však podařilo doplnit schopnými lidmi.

Nehrozí, že po příchodu nového ministra spadnou rozpracované věci pod stůl?

Věřím, že se tak nestane. S Danem Ťokem se známe a koncem týdne mu zavolám, abychom si domluvili schůzku, na níž vše probereme. Také s poslanci hnutí ANO jsem se domluvil, že budeme nadále spolupracovat. Telefony nám zůstávají a já nebyl odvolán. Sám jsem rezignoval, což budoucí vzájemnou komunikaci nezkomplikuje.

Máte už představu, co budete po odchodu z ministerského postu dělat?

Do firmy Omega Servis, kterou jsem kdysi zakládal, se nevrátím. Po zveřejnění mé rezignace jsem ale dostal v průběhu pár hodin snad stovku esemesek s oceněním mé práce i nabídky stavebních a dopravních společností, že mě zaměstnají. Budu to zvažovat a bavit se i s Ťokem. Až do konce října 2015 však kvůli konkurenční doložce nemohu působit v dopravní firmě.

Pětadvacet let jsem se živil poctivou prací a to chci dělat i nadále. Je mi 52 let, na nic tedy není pozdě.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám