Hlavní obsah

Lidé nakupují stále více kvalitních potravin

Právo, Stanislav Ptáčník

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Útrata zákazníků za potraviny označené značkou kvality Klasa se v loňském roce zvýšila o 9,2 miliardy korun. Státní zemědělský intervenční fond (SZIF) to přičítá i dvouleté edukační kampani na podporu spotřeby kvalitních potravin, za niž loni vydal přes 146 miliónů korun.

Foto: Neil Hall, Reuters

Ilustrační foto

Článek

Kampaň podle zástupců SZIF boduje u spotřebitelů, pochvalují si ji obchodní řetězce a sklízí uznání i od odborníků. V minulosti ji naopak kritizoval premiér Andrej Babiš (ANO).

Podle šetření Českého statistického úřadu (ČSÚ) trh s rychloobrátkovým zbožím loni vzrostl o 23 miliard korun na 466 miliard. Z toho podle společnosti GfK rozdíl ve změně zboží v zákaznických koších, kdy spotřebitelé měnili levnější výrobky za dražší, označené značkou Klasa, činil 5,7 miliardy korun.

Foto: Novinky

Řetězce také dávaly na kvalitní výrobky menší slevy, což podle ředitele výzkumu pro retail GfK Zdeňka Skály zvedlo objem prodejů o další 3,5 miliardy, to v součtu dává oněch 9,2 miliardy. Jak dodal, podpora státu umožňuje obchodníkům se vymanit ze slevové spirály.

Stát podporuje i další značky, jako jsou Regionální potravina nebo Bio. Celkem na jejich propagaci vynakládá ročně okolo 250 miliónů korun. Podle generálního ředitele SZIF Martina Šebestyána to jistě není málo, avšak okolní státy investují do podobných aktivit řádově více, například Rakousko až desetinásobek.

Podle Skály je dopad kampaně prokazatelný, nešlo jen o růst koupěschopnosti obyvatelstva, které si tak může dovolit sáhnout po kvalitnějším výrobku. Například u drogerie se podle něj růst zájmu o větší kvalitu neprojevil.

Anketa

Vybíráte si potraviny podle značek kvality?
Ano, často
66,2 %
Ne
20 %
Jak kdy
13,8 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 471 čtenářů.

Reklama

Výběr článků

Načítám