Hlavní obsah

Agentura: chorvatským hoteliérům dluží řada českých cestovek

– PRAHA

Řada českých cestovních kanceláří podle analytické firmy Mag Consulting dluží peníze chorvatským hoteliérům. Podle informací, které má firma z chorvatských hotelů, nezaplatila za ubytování z loňského roku asi desítka českých CK, převážně menších hráčů na tuzemském trhu.

Článek

Podle ředitele Mag Consultingu Jaromíra Beránka tak podobné problémy jako klienty CK Harmonie Medical, kteří zůstali o víkendu v Chorvatsku bez zaplaceného ubytování, možná čekají letos i další české turisty. 

Krach hrozí podle Beránka letos ještě dalším dvěma až třem CK. Pool pojišťoven přitom již letos řeší čtyři případy úpadku a před týdnem obdržel oznámení o krachu další cestovní kanceláře. CK Harmonie Medical, která klienty nechala v Chorvatsku, pojištění neměla zaplacené. Loni pojišťovny řešily úpadek čtyř cestovních kanceláří za celou sezónu.

Pozor na zájezdy pod cenou

Podle průzkumu Mag Consulting několik malých kanceláří prodává již delší dobu zájezdy pod cenou. To si však může dovolit jen velká firma. Cestovní kanceláře totiž kvůli vysoké konkurenci pracují s velmi nízkou marží a malé CK pak nejsou schopny pokrýt riziko poloobsazených autobusů nebo letadel. "Pokud malá CK delší dobu prodává zájezdy pod cenou, je to znamení, že něco není v pořádku," řekl Beránek.

Problémy hrozí především malým pořadatelům autokarových zájezdů. V posledních letech se totiž projevil výrazný odklon lidí od autobusů k letecké dopravě. Jen letos klesne podle Beránka počet autobusových zájezdů do zahraničí o dvacet procent. Část lidí se přesune k letecké dopravě. Ještě výraznější počet cestovatelů však úplně přestane využívat služeb CK. Důvodem je stále větší dostupnost informací o ubytování především v Chorvatsku na internetu. Lidé tak nemusí platit za zprostředkování cestovní kanceláři a dovolená je vyjde levněji.

Harmonie neměla pojištění

CK Harmonie Medical, která nechala o víkendu v Chorvatsku asi 300 klientů bez zaplaceného ubytování, sice pojistnou smlouvu má, ale ta není účinná. Majitelka totiž nezaplatila spoluúčast. To podle pojišťovny Generali znamená, že CK fakticky pojištěna není. Klienti tak budou moci škodu, která jim vznikla, na cestovní kanceláři vymáhat pouze soudní cestou.

Asi stovce lidí zajistil návrat český konzulát ve Splitu již v sobotu. I pro zbývajících 200 lidí, kteří mají ubytování zajištěno do středy, již české úřady dopravu mají. Dostaly totiž nabídky od řady CK, které klienty dopraví buď zcela zdarma, nebo za výhodnou cenu.

Informace o tom, která CK je pojištěna, najdou klienti na adrese http://pool.evropska.cz. Seznam však není úplný, obsahuje totiž jen názvy těch kanceláří, které se zveřejněním souhlasily.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám