Hlavní obsah

Děda Mráz i Santa Claus mají smůlu. Vyhrává Ježíšek

Právo, Ludmila Žlábková

Před půlstoletím ustál nápor Dědy Mráze a na přelomu tisíciletí neustoupil ani útoku dalšího fousatého staříka – Santa Clause. V českých, moravských a slezských domácnostech jasně vítězí Ježíšek!

Foto: Profimedia.cz

Pražské Jezulátko

Článek

Zatímco Děda Mráz k nám pronikal zejména v ideologické rovině, Santa se do Česka vkrádal nenápadně. O to možná nebezpečněji. Nikdo nás nenutil, přišel jakoby sám a začal tu vládnout, ani si toho nikdo moc nevšímal. Tak nějak nám začal být Ježíšek jedno…

Ale povědomí o Ježíškovi se podařilo udržet a rozšířit. Také zásluhou původně studentské iniciativy Zachraňte Ježíška, u jejíhož zrodu stál i nynější europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL). „Od původních protestů sněhuláků a psaní petic jsme se přesunuli na sociální sítě, kde šíříme osvětu a podporujeme charitativní projekty. Sledují a komunikují s námi děti rodičů, kteří nám pomáhali iniciativu rozjet,“ řekl Právu Zdechovský.

Největší radost ježíškovským aktivistům udělalo, když už lidé začali být hákliví na užívání symbolů Santy. „Například v reklamě,“ je potěšený Zdechovský.

„A často sami upozorňují zadavatele. Slovo Ježíšek, coby dárkonoš a součást našich Vánoc, se stále častěji objevuje i ve sděleních obchodních domů,“ říká Zdechovský.

„Každý si Ježíška může představit, jak chce. Někdo jako malého kluka se šálou, někdo vidí třeba náboženský symbol. Ale je to krásné, že malé dítě obdarovává celou rodinu. Vidím v tom i symboliku, že by se mladí lidé neměli bát dětí. Protože každé dítě v rodině je svým způsobem takový jeden velký dárek,“ pokračoval politik.

„Podoba našeho Ježíška je historicky autentická s představami našich předků o nadělujícím Ježíškovi tak, jak se o něm, malém dítěti, Jezulátku zpívá v koledách,“ řekl Děpold Czernin z dříve spíše konkurenčního projektu Náš Ježíšek.

„Hlavním posláním našeho vánočního projektu je návrat symbolické podoby Ježíška a ochrana tradic adventu a Vánoc. Chceme vytvořit harmonii mezi tradiční vánoční symbolikou, požadavky komerční komunikace a prožíváním Vánoc doma a ve veřejném prostoru. Chceme obnovit jedinečnou vánoční atmosféru v srdci Evropy,“ vysvětlil.

Od letošního roku se obě iniciativy podporují a po Novém roce začne jejich spolupráce.

„Dnešní mladí už dobu komercionalizace Vánoc osobně nepamatují. Stále jim je ale potřeba ukazovat i jiný rozměr těchto svátků a jejich tradic, jako je pouštění lodiček, lití olova či ukládání šupin do peněženky,“ připojil se Tomáš Zdechovský.

A těší ho, že se na jeho rodnou Vysočinu znovu vrací například svatoštěpánská koleda. Nebo se objevují nové zvyky, jako je třeba zdobení stromečku pro zvířátka v lese.

Akce studentů měla podpořit tradiční české Vánoce, jejich zvyky a tradice. Podařilo se. Desetitisíce příznivců například na Facebooku dnes dávají naději, že Ježíšek z české kotliny nezmizí.

Reklama

Výběr článků

Načítám