Žalobci se neúspěšně domáhali zrušení aktualizace Zásad územního rozvoje hl. m. Prahy, kterou se vymezila zamýšlená třetí vzletová a přistávací dráha na tomto letišti.

Poté, co je odmítl pražský soud, neuspěli ani u Nejvyššího správního soudu. NSS to ve středu uvedl na svém webu. Podle starosty Lysolají Petra Hlubučka (STAN) není brán dostatečný ohled na život Pražanů. Letiště se k rozhodnutí soudu vyjádří ve čtvrtek dopoledne.

Navrhovatelé podle soudu vytýkali zamýšlené nové dráze zejména to, že bude nadměrně zatěžovat životní prostředí v jejich okolí. Obávali se především hluku. Měli za to, že alternativou vybudování mělo být lepší uspořádání provozu na stávajících drahách. Vedle toho vytýkali procesu aktualizace zásad územního rozvoje jednotlivá dílčí procesní pochybení.

Zásady rozvoje jsou nástrojem územního plánování na úrovni kraje, mimo jiné vymezují trasy silnic, dálnic nebo železničních koridorů. Jejich aktualizaci, která se nové dráhy týká, přijalo zastupitelstvo Prahy na podzim 2014.

Nespokojené městské části

Žalobu podaly městské části Dolní Chabry, Ďáblice, Lysolaje, Nebušice, Satalice a Suchdol. Případná stavba dráhy letiště podle městských částí výrazně zhorší životní podmínky na jejich území, například se má výrazně zvýšit hluk. Město navíc podle nich nedostatečně posoudilo vliv staveb na životní prostředí.

„Je standardem civilizovaného světa, že se letiště staví mimo zastavěná území a odsunují se daleko za města. U nás z pro mě nepochopitelných důvodů umisťujeme přistávací dráhu o dva kilometry blíže centru a leteckým provozem by mohlo být zasaženo 50 tisíc lidí,“ řekl ČTK starosta Lysolají Petr Hlubuček (STAN).

Podle něj existují další možnosti rozvoje letecké dopravy, zmínil například Milovice. „Mám pocit, že záležitost přistávací dráhy v Ruzyni není dostačně vážena z hlediska dosahu na život Pražanů a životní prostředí,“ dodal Hlubuček.

Nikdy není možné zajistit rozvoj ku prospěchu všech za současné záruky dosavadních standardů života pro všechny, kterých se územní plány týkají.soudce Karel Šimka

„Jak setrvale říkáme v našich rozsudcích týkajících se územního plánování, nikdy není možné zajistit rozvoj ku prospěchu všech za současné záruky dosavadních standardů života pro všechny, kterých se územní plány týkají. V procesu územního plánování dochází k vážení řady zájmů soukromých i veřejných a výsledkem pak musí být rozhodnutí o upřednostnění některých zájmů před jinými," uvedl soudce zpravodaj Karel Šimka.

Dodal, že rozhodnutí o rozložení zátěže v rámci určitého území je v podstatných ohledech politickou otázkou a že soudní moc má být v zásazích do územního plánování zdrženlivá. „Máme kontrolovat, zda se politika nedopouští excesů a svévole a zda zátěž nedopadá na některé jednotlivce nepřiměřeně. Ale uvnitř těchto mantinelů musí rozhodovat politici,“ dodal Šimka.

Pražské Letiště Václava Havla podle odborníků potřebuje novou vzletovou a přistávací dráhu, s její výstavbou se proto dlouhodobě počítá. Současná kapacita hlavní a záložní dráhy nestačí plnit požadavky letecké dopravy. Třetí dráha by měla kopírovat tu hlavní. Po dokončení nové dráhy letiště předběžně počítá s maximální kapacitou 820 vzletů a přistání v průběhu jednoho dne.