Naproti tomu se zvyšuje obliba piva v obalech, zejména v plechovkách. Těch se prodalo o čtvrtinu víc než před rokem. Za osm měsíců klesl meziročně výstav sudového piva o dvě procenta, tankového o tři procenta. Důvodů, proč stále klesá zájem o pivo „točené“, je hned několik. Mění se zvyklosti Čechů a řada lidí si raději vypije pivo doma.

Kromě toho pivo v láhvích či plechovkách je oproti točenému výrazně levnější. Když je v akci, dá se půllitr piva v obchodě koupit proti hospodě i za méně než polovinu. Některé hosty vyhnal z hospod už loni zákaz kouření, zejména poté, co se ochladilo a restaurace zavřely zahrádky.

„Trend odlivu hostů z restaurací a hospod se stále nedaří zvrátit,“ potvrdila výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven (ČSPS) Martina Ferencová.

Garážové párty

„Dřív jsme s kamarády zašli do hospody. Teď je nekuřácká. Stát většinu času na chodníku, a ještě za pivo platit dvakrát víc než v krámě. Tak si sedneme před garáž a dáme si plechovku,“ svěřil se Právu padesátiletý Milan z Prahy.

A zřejmě nebude sám. „Vidět třeba i z tramvaje na zahrádkách popíjet pivo partu lidí není, pokud je teplo, nic neobvyklého,“ potvrdila Právu paní Helena z Kobylis.

„Kromě nárůstu prodeje plechovek vzrostl meziročně o devět procent i zájem Čechů o pivo v minisoudcích, které si konzumenti kupují například ke grilování,“ řekla Ferencová. Stejný jako loni zůstal podle ní prodej piva v láhvích a v plastu.

Meziročně o pět procent se ale zvýšila spotřeba ležáků (tato skupina zahrnuje jedenácti- a dvanáctistupňová piva – pozn. red.). „Spotřeba ležáků se začala zvyšovat před deseti lety. Před sebou máme ještě jeden vrchol, a tím jsou Vánoce. Zájem o kvalitní český ležák v těchto měsících opět poroste,“ uvedla Ferencová.

Podle nově zveřejněných údajů ČSPS pivovary navařily stejné množství výčepních piv jako v minulém roce, o čtyři procenta se však snížil zájem o speciály, například kategorie porterů klesla o 28 procent.

Exportu se daří

Export rostl ve všech druzích obalů: u piva v plechovkách o 47 procent, v plastu o 37 procent, v minisoudcích o 31 procent, ve skle o 11 procent, ale i u cisteren o devět procent a sudů o tři procenta. Prudký nárůst prodejů plechovkových piv souvisí s tím, že řada velkých pivovarů uvedla do provozu nové plnicí linky.

Hlavní pivovarští výrobci letos na podzim zdražili, nebo ještě zdraží. Největší český pivovar Plzeňský Prazdroj ceny zvýšil již od října, kdy zdražil v průměru o 3,7 procenta, zejména ležáky a prémiová piva. Pivovary Staropramen, druhý největší tuzemský výrobce piva, od listopadu zdraží čepované pivo, tedy sudové a tankové, v průměru o 3,2 procenta.

Loni po pěti letech růstu výstav českých pivovarů meziročně klesl o 0,7 procenta na 20,32 miliónu hektolitrů kvůli poklesu výroby pro domácí trh. Prodeje v Česku se snížily o 2,1 procenta na 16,04 miliónu hektolitrů. Export se zvýšil o 4,5 procenta. Dál rostl podíl prodejů piva baleného proti pivu čepovanému v restauracích: loňský poměr byl 62 ku 38 procentům.