„Já jsem byl ve škole. Můj táta, ale doma byl, když to tam spadlo. Uslyšel obrovskou ránu a šel se podívat do obýváku. Zjistil, že přímo v pokoji hoří asi metrový kus letadla. Dokázal ho však uhasit jen vodou z kýblu,“ popisoval Právu Karel Oberleitner, který bydlel s rodiči v panelovém domě v ulici Otavská 2, kde letadlo havarovalo.

Asi dvě desítky aut byly zničeny na českobudějovickém sídlišti Vltava, kam se 8.června 1998 po srážce dvou armádních stíhacích letounů MiG-21 jeden ze strojů zřítil.

Asi dvě desítky aut byly zničeny na českobudějovickém sídlišti Vltava, kam se 8.června 1998 po srážce dvou armádních stíhacích letounů MiG-21 jeden ze strojů zřítil.

FOTO: David Veis, ČTK

Dále uvedl, že po uhašení úlomku v obývacím pokoji, se jeho otec podíval z okna a viděl hořící trosky letadla i parkoviště s auty. „Nejdřív si myslel, že půjde uhasit naše auto, pak ale zjistil, že nepůjde, protože už hořelo moc. Chtěl pomoci hasit alespoň barák, ale někdo ukradl rychlospojky na hadice, naštěstí pak přijeli hasiči,“ dodal Oberleitner.

Řada lidí z přilehlých panelových domů utrpěla šok a volala domů a do práce příbuzným. „Maminka tehdy volala k nám do práce a vyřizovala, že je v pořádku. Teprve později jsem si uvědomila, jaké měla štěstí,“ vzpomíná Soňa Šestáková.

Plameny byly vidět z dálky

Jako o havárii, kterou za svou profesní kariéru nepamatuje, mluví o zásahu tehdejší lékař jihočeských záchranářů Lumír Mraček. „Byli jsme zrovna na výjezdu k pacientovi a jeli jsme zpátky na stanici na sídlišti Vltava, kde jsme měli stanici. Vlastně těsně před nás asi před půl minutou spadla stíhačka. Byli jsme tam tedy okamžitě. Všechno hořelo, auta a přední plocha dvou nebo tří budov, ale v podstatě nebyl nikdo zraněný,“ vysvětlil Mraček.

Zmínil, že volal posily, ale zdravotníci ošetřovali pouze dvě ženy s vymknutým kotníkem a jednu pacientku, která byla popálená na rukou a na hrudníku. „Řada lidí z paneláků však utrpěla šok a trauma. Z domů se dostávali zadními východy, protože přední části byly zasaženy ohněm,“ ozřejmil zdravotní záchranář.

Jeden z vyhořelých bytů v panelovém domě na českobudějovickém sídlišti Vltava, kam se 8. června 1998 zřítil vojenský stíhací letoun Armády ČR MiG-21.

Jeden z vyhořelých bytů v panelovém domě na českobudějovickém sídlišti Vltava, kam se 8. června 1998 zřítil vojenský stíhací letoun Armády ČR MiG-21.

FOTO: David Veis, ČTK

Jako na obrovské štěstí vzpomínají na havárii i hasiči. „Bylo to neskutečné. Plameny z paneláku byly vidět už z dálky. Přijeli jsme na místo, začali hasit a povolávat posily. Bylo neskutečné štěstí, že se nikomu nic nestalo,“ řekl ČTK bývalý hasič Bedřich Vrkoč, který zasahoval na místě.

Dodal, že během své služby u hasičů, která trvala 33 let, zažil hodně, například tragickou havárii autobusu u Nažidel, na jejíž následky zemřelo 20 lidí. Pamatuje i rozsáhlé požáry v různých firmách. Ale asi nikdy se u zásahu nesetkal s takovou porcí štěstí.

Pád letadel způsobil lidem majetkovou škodu přibližně 25 miliónů korun. Soud uznal vinným ze srážky oba piloty a uložil jim tresty s dvouletou podmínkou. Museli také zaplatit vojenské správě padesát tisíc korun. Oba se hájili nepředvídatelnými okolnostmi a zdůvodňovali srážku i špatným počasím. Připustili však také, že v komunikaci mezi nimi a s řídící věží došlo k nedorozumění.