Hlavní obsah

Agresivita a nekázeň řidičů roste, body má doplnit princip dvakrát a dost

Právo, Novinky, Jiří Novotný

Na silnicích v Česku přibylo letos nehod, mrtvých a zraněných. I to je důkazem, že stávající bodový systém postihu neukázněných motoristů, který byl zaveden před dvanácti lety, ztrácí účinnost. Přitom návrh nového bodového systému prošel už loni připomínkovým řízením, do parlamentu se ale stále ještě nedostal.

Foto: Petr Kozelka, Právo

Ilustrační foto

Článek

O tom, že bodový systém vyžaduje zásadní změnu, je přesvědčen i ministr dopravy v demisi Dan Ťok (za ANO). Ten letos v lednu oznámil, že chce oprášit už hotový návrh, který spadl pod stůl před loňskými parlamentními volbami, a předložit jej jako poslanecký, aby byl průchodnější.

Nyní je už květen, mluvčí ministerstva dopravy (MD) Zdeněk Neusar však na dotaz Práva, jestli se ve věci změny bodového systému pokročilo, odpověděl: „Nemám informace, že by se to posunulo kupředu.“

Ťok totiž nechce návrh nových bodů předložit dříve, než vláda Andreje Babiše (ANO) získá v parlamentu konečně důvěru. Navíc zvažuje, zda vůbec v chystané koaliční vládě ANO s ČSSD a podporou komunistů zasednout. [celá zpráva]

A jak to tedy má podle představ ministerstva dopravy v budoucnu s body vypadat? Místo dosavadní sedmibodové stupnice se přestupky podle závažnosti mají rozdělit do tří kategorií s šesti, čtyřmi nebo dvěma udělovanými body.

Platit má princip dvakrát – a dost

Například za jízdu na červenou či překročení rychlostního limitu o padesát kilometrů v hodině má být šest místo dosavadních pěti bodů. Pokud by se řidič takového přestupku dopustil v průběhu roku dvakrát, přišel by automaticky na dvanáct měsíců o řidičský průkaz. Platit tedy má princip dvakrát – a dost.

Blokové pokuty pro nejzávažnější přestupky chce MD stanovit pevně. Pokutu 5000 korun by tak měl řidič zaplatit například za překročení rychlosti v obci o 40 km/h nebo mimo obec o 50 km/h či za průjezd křižovatkou na červenou.

Novinkou je také navyšování sazeb na dvojnásobek, pokud bude spácháním přestupku způsobena dopravní nehoda. Nejvyšší možná výše pokuty však má být omezena na 100 tisíc korun. A pokud by řidič způsobil nehodu se závažnými zdravotními následky, má ho kromě toho čekat zákaz řízení až na tři roky.

Dopravní policie změnu podporuje

S tím, že je potřeba bodový systém v zájmu bezpečnosti provozu zjednodušit a u nejzávažnějších přestupků přitvrdit, souhlasí ředitel služby dopravní policie Tomáš Lerch.

„Jde o jeden z efektivních nástrojů, který se osvědčil. Je vhodné ho však vždy po zhruba pěti letech s ohledem na aktuální situaci upravit. Proto jsme se v předchozích dvou letech aktivně podíleli na přípravě novely bodového systému a zásadně jsme přitom čerpali i ze zahraničních zkušeností. Další osud tohoto návrhu je ale plně v gesci ministerstva dopravy,“ řekl Právu Lerch.

Podle policejní statistiky zahynulo na dálnicích a silnicích za letošní první čtyři měsíce 132 lidí, o čtrnáct více než za stejné loňské období. Těžce zraněných přibylo bezmála o desetinu a celková hmotná škoda stoupla o 8,4 procenta na 1,985 miliardy korun. Agresivita a nekázeň řidičů mají navíc spíše stoupající tendenci.

Zatímco letošní bilance nehod působí negativně, loni se dopravní policisté pochlubili pozitivní statistikou – za rok 2017 na českých silnicích zemřelo 502 lidí, což bylo o 43 méně než v roce 2016 a počet usmrcených byl nejnižší od roku 1961, kdy policie zavedla ucelené statistiky. [celá zpráva]

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám