O tom, že bodový systém vyžaduje zásadní změnu, je přesvědčen i ministr dopravy v demisi Dan Ťok (za ANO). Ten letos v lednu oznámil, že chce oprášit už hotový návrh, který spadl pod stůl před loňskými parlamentními volbami, a předložit jej jako poslanecký, aby byl průchodnější.

Nyní je už květen, mluvčí ministerstva dopravy (MD) Zdeněk Neusar však na dotaz Práva, jestli se ve věci změny bodového systému pokročilo, odpověděl: „Nemám informace, že by se to posunulo kupředu.“

Ťok totiž nechce návrh nových bodů předložit dříve, než vláda Andreje Babiše (ANO) získá v parlamentu konečně důvěru. Navíc zvažuje, zda vůbec v chystané koaliční vládě ANO s ČSSD a podporou komunistů zasednout. [celá zpráva]

A jak to tedy má podle představ ministerstva dopravy v budoucnu s body vypadat? Místo dosavadní sedmibodové stupnice se přestupky podle závažnosti mají rozdělit do tří kategorií s šesti, čtyřmi nebo dvěma udělovanými body.

Platit má princip dvakrát – a dost

Například za jízdu na červenou či překročení rychlostního limitu o padesát kilometrů v hodině má být šest místo dosavadních pěti bodů. Pokud by se řidič takového přestupku dopustil v průběhu roku dvakrát, přišel by automaticky na dvanáct měsíců o řidičský průkaz. Platit tedy má princip dvakrát – a dost.

Blokové pokuty pro nejzávažnější přestupky chce MD stanovit pevně. Pokutu 5000 korun by tak měl řidič zaplatit například za překročení rychlosti v obci o 40 km/h nebo mimo obec o 50 km/h či za průjezd křižovatkou na červenou.

Novinkou je také navyšování sazeb na dvojnásobek, pokud bude spácháním přestupku způsobena dopravní nehoda. Nejvyšší možná výše pokuty však má být omezena na 100 tisíc korun. A pokud by řidič způsobil nehodu se závažnými zdravotními následky, má ho kromě toho čekat zákaz řízení až na tři roky.

Dopravní policie změnu podporuje

S tím, že je potřeba bodový systém v zájmu bezpečnosti provozu zjednodušit a u nejzávažnějších přestupků přitvrdit, souhlasí ředitel služby dopravní policie Tomáš Lerch.

„Jde o jeden z efektivních nástrojů, který se osvědčil. Je vhodné ho však vždy po zhruba pěti letech s ohledem na aktuální situaci upravit. Proto jsme se v předchozích dvou letech aktivně podíleli na přípravě novely bodového systému a zásadně jsme přitom čerpali i ze zahraničních zkušeností. Další osud tohoto návrhu je ale plně v gesci ministerstva dopravy,“ řekl Právu Lerch.

Podle policejní statistiky zahynulo na dálnicích a silnicích za letošní první čtyři měsíce 132 lidí, o čtrnáct více než za stejné loňské období. Těžce zraněných přibylo bezmála o desetinu a celková hmotná škoda stoupla o 8,4 procenta na 1,985 miliardy korun. Agresivita a nekázeň řidičů mají navíc spíše stoupající tendenci.

Zatímco letošní bilance nehod působí negativně, loni se dopravní policisté pochlubili pozitivní statistikou – za rok 2017 na českých silnicích zemřelo 502 lidí, což bylo o 43 méně než v roce 2016 a počet usmrcených byl nejnižší od roku 1961, kdy policie zavedla ucelené statistiky. [celá zpráva]