Hlavní obsah

Vyprošťovací auta pandurů za skoro 200 miliónů mají zpoždění

Právo, Oldřich Danda

Málokterá zakázka pro českou armádu se vyhne komplikacím. Stejně je tomu i s dodáním pěti vyprošťovacích vozů pro obrněnce Pandur. Zakázku za 197 miliónů korun dostal před dvěma lety státní podnik Vojenský technický ústav (VTÚ). První vůz měli vojáci dostat již loni na konci července, ale nestalo se tak.

Foto: PS Szczęśniak

Vypošťovací vozy mají podvozek Tatra 8x8 a nástavbu polského výrobce PS Szczęśniak

Článek

Armáda bude ráda, když se k autům dostane letos v březnu, protože stroje měly technické nedostatky, které se VTÚ podařilo odstranit teprve až na konci ledna. Přitom už v červnu mají vyprošťovací vozy vyjet do zahraniční mise.

Termín předání březen 2018

Do Litvy a Lotyšska se totiž chystá 290 českých vojáků, vyzbrojeni mají být právě pandury. Češi mají posílit čtyřtisícový kontingent NATO, které se kvůli situaci na Krymu a Ukrajině rozhodlo posílit svou přítomnost v Pobaltí u hranic s Ruskem.

„Předpokládaný termín předání vozidel je březen 2018, a proto aktuální zpoždění dodávky vyslání vozidel do mise neohrožuje,“ řekl Právu Jiří Caletka z ministerstva obrany.

Podle Caletky první vůz měla armáda získat loni 31. července a zbývající čtyři do 30. listopadu. Vyprošťovací vozy se skládají z podvozku Tatra 8x8 a z nástavby polského výrobce PS Szczęśniak.

Pokuta 100 tisíc denně

„Současné prodlení s dodávkou vozidel je způsobeno především pozdním dodáním hlavních komponent od některých subdodavatelů. Tato zpoždění jsou ze strany VTÚ sankcionována,“ dodal Caletka.

Pokuta dělá pět promile z celkové částky, tedy sto tisíc korun denně. Za celou dobu prodlení by tak měla činit přes 12 miliónů korun.

Podle informací Práva byl problém v tom, že přípravky na vyprošťování – tedy oka a háky – byly ve špatných rozměrech a při zkoušce vytahování uvízlého panduru o sebe dřely.

Ministerstvo původně na vyprošťovací vozy vypsalo v roce 2014 soutěž, ale některým zájemcům se nelíbil požadavek armády, že musí být vyprošťovací nadstavba na podvozcích Tatra, protože se tatrovky v armádě osvědčily a mají levnější servis.

Nespokojení výrobci se proto obrátili na antimonopolní úřad, aby to prošetřil. Ministerstvo proto raději z veřejné soutěže ustoupilo a zadalo zakázku přímo svému podniku.

Reklama

Výběr článků

Načítám