Podle sdružení jsou služby typu Uber nelegální, pražští taxikáři proti nim letos opakovaně protestovali u ruzyňského letiště.

Sdružení už dříve na svém facebookovém profilu vyzvalo své příznivce, aby 15. listopadu v 5:00 přijeli na Strahov. Teprve tam by jim měli organizátoři sdělit podrobné informace o dalším průběhu akce. Zástupce sdružení Petr Polišenský dosud nechtěl podobu protestu předem prozrazovat. Určitě ale podle něj taxikáři vyjedou do ulic.

Nemají povinnosti jako my, stěžují si

Sdružení ve vyjádření opět uvedlo, že běžní taxikáři na rozdíl od řidičů pracujících prostřednictvím mobilních aplikací podnikají podle zákonů, což s sebou nese zvýšené náklady. „Jen minimální procento z nás jsou nepoctiví taxikáři, kteří nám dělají špatnou pověst. Toto procento je srovnatelné s jinými profesemi,” obhajují se.

„Černí taxikáři” naproti tomu podle sdružení nesplňují ani polovinu toho, co jim zákon ukládá. „Řidiči nemají dle zákona komerční pojištění pro přepravu osob, což u legálního taxikáře dělá 1,5 násobek povinného ručení. Nemají taxametr, který je jediným státem úředně ověřeným měřidlem. Často nemají složenou zkoušku z místopisu,” vyjmenovávají ve vyjádření.

Většinu těchto „černých taxikářů” podle taxikářů tvoří lidé z východu nebo z arabských zemí, kteří prý často nehovoří česky a neznají Prahu. „Společnosti jim nalhávají, že nedělají nic špatného, přičemž v elektronické smlouvě o tisíci stránkách mají jasně stanoveno, že řidič musí splňovat všechny zákonné povinnosti. Tím se zbavují odpovědnosti,” stěžují si taxikáři.

V Praze jezdí přibližně 2000 řidičů Uber

Proti službám typu Uber protestovali taxikáři v Praze či Brně již dříve. Počátkem října blokovali pomalou jízdou dopravu v okolí ruzyňského letiště a svou nespokojenost dávali najevo i před budovou pražského magistrátu.

Taxikářům vadí zejména to, že za Uber a podobné služby jezdí řidiči bez taxikářské koncese, nemají auta evidovaná jako vozidla taxislužby a nemají taxametry. Uber tvrdí, že není taxislužba, ale že nabízí spolujízdu v rámci sdílené ekonomiky.

Služba Uber je alternativou taxi. Lidé si přes aplikaci v mobilním telefonu mohou zavolat řidiče, který je odveze na požadovanou adresu. Řidiči jezdí buď pro společnost, nebo jako živnostníci ve vlastním autě. Partnerských řidičů je v Praze podle firmy zhruba 2000. Podle dřívějšího vyjádření primátorky Adriany Krnáčové (ANO) nemůže město Uber zakázat ani pro něj určovat podmínky.

V Brně, kde Uber fungoval od začátku letošního února, byl jeho provoz zastaven červencovým předběžným opatřením krajského soudu. Nadřízený vrchní soud ale toto opatření koncem října zrušil.