„Právě oslava tohoto kulatého výročí byla hlavním důvodem, proč letošní sezónu vítáme jízdou vlaku vedeného parní mašinkou, a to doslova mašinkou jako z pohádky,“ uvedl člen spolku Martin Šustal.

Drobná dvounápravová parní lokomotiva typu BS200 strávila téměř celý svůj „první život” na vlečce cukrovaru v Němčicích nad Hanou. Po mnoha letech chátrání ji v roce 2012 zprovoznil Klub přátel kolejových vozidel Brno.

Na tovačovské trati se o velikonoční neděli představila s trojicí přípojných vagónků řady Blm s původními dřevěnými lavicemi pro cestující i s kamínky uvnitř vagónu.

Čtveřici přípojných vagónků s dobovými dřevěnými lavicemi popoháněla mezi Kojetínem a Tovačovem malá parní lokomotiva BS200.

Čtveřici přípojných vagónků s dobovými dřevěnými lavicemi popoháněla mezi Kojetínem a Tovačovem malá parní lokomotiva BS200.

FOTO: Aleš Fuksa, Právo

Pravidelná osobní doprava je na trati z Kojetína do Tovačova zastavena od roku 1981. „Dost lidí z prostřední generace si ještě takové vlaky pamatuje z dětství. Na výletě si tak každý rád zavzpomíná,“ sdělil Šustal.

Zájem o svezení zvláštními vlaky byl velký. Hned ráno čekalo na nádraží několik stovek lidí. „Vyšlo nám to, je i hezké slunečné počasí,“ pochvaloval si Šustal.

Spolek, který má dvě desítky členů, vlastní i „Hurvínka” z roku 1953 s přípojným vagónem. Motoráček jezdil ještě v 80. letech minulého století, nyní jej spolek využívá několikrát ročně při různých akcích.

„Motoráček musíme před každou akcí zkontrolovat. Děláme takovou tu běžnou údržbu jako u starších vozů, vyměňujeme olej, občas nějaké součástky. Uvnitř je dřevěný, někdy je třeba vyměnit prasklou laťku. Generální velkou opravu zatím nepotřeboval,“ poznamenal Šustal.

Sehnat starý vůz je podle něj náročné. „Je to velmi nedostatkové zboží. Tyto věci jsou už rozebrané, jen výjimečně se objeví třeba někde v dražbě,“ řekl Šustal. Spolek Kroměřížská dráha provozuje také muzeum v Kroměříži. „Je to časově dost náročný koníček,“ poznamenal Šustal.