Odvolací soud opět rozhodl, že se na obraz ze čtrnáctého století vztahuje zákon o církevních restitucích. Národní galerie se u soudu hájila tvrzením, že se zákon na obraz nevztahuje, protože ho stát vlastnil ještě před rokem 1948.

Podle soudu ale stát vlastnictví obrazu deklaroval až přípisem z roku 1958. „Dospěli jsme k závěru, že se neprokázalo, že by se stát před rokem 1948 k obrazu stavěl jako vlastník,“ uvedl soudce Milan Chmelíček.

Galerie vlastnictví dokazovala také tím, že obraz patřil k příslušenství kaple, kterou stát získal v roce 1925. Podle soudu sice kaple byla veřejná, obraz ale církev využívala k bohoslužebným účelům, patřil tedy církvi.

Galerie má smůlu

„Mám radost. Farnost prokázala, že obraz jí patřil minimálně už v polovině 18. století, a nebyly shledány žádné důkazy o tom, že by do roku 1958 měla o vlastnictví přijít,“ uvedl po rozsudku zástupce farnosti František Severin.

V roce 1958 darovalo ministerstvo zemědělství obraz Národní galerii, což farnost v minulosti dokazovala darovacím dekretem. Národní galerie tvrdila, že stát získal obraz už ve dvacátých nebo třicátých letech.

Soudy vlastnictví obrazu přiznaly církvi už před rokem a půl, Národní galerie ale podala dovolání k Nejvyššímu soudu. Ten loni v prosinci rozsudek zrušil a případ vrátil k novému projednání.

Madona z Veveří je malována temperou na dubovém dřevě a je datována před rok 1350. Autorství je připisováno malíři z okruhu Mistra vyšebrodského oltáře. V roce 1935 byl zapůjčen na výstavu v Moravském zemském muzeu, po ní byl převezen do Prahy, aby mohl být zrestaurován, orámován a zasklen. V hlavním městě už zůstal.