„‘Vážený‘ Lidle, dokud nám budeš ve svých letácích předvádět prádlo na černoších, tak si ho taky černochům prodávej. Jestli ti tolik imponují, tak si postav své obchody v Sahaře a v džungli. Ode mne a mojí rodiny do té doby neuvidíš ani korunu,“ sděluje řetězci jeden z pobouřených zákazníků.

Podobných příspěvků jsou přitom na profilu řetězce na Facebooku desítky a některé se i hemží vulgaritami a otevřeným rasismem.

Skvělá reakce z dílny Lidl Česká republika a všechny palce nahoru do PR týmu za odvahu, přes všechny možné procesy...

Posted by Petr Andrýsek on Dienstag, 3. Januar 2017

Lidl reagoval upozorněním, že je 21. století a Česko je v Evropě, kde spolu žijí různé rasy. „A protože Lidl najdete také po celé Evropě, nevidíme rozdíly. Čím více ze světa totiž poznáte, tím větší toleranci vůči jiným máte. Proto jsou naši modelové ze všech koutů světa,“ reagoval na výtky řetězec.

Jeho mluvčí Zuzana Holá serveru Novinky.cz sdělila, že leták pro Českou republiku je připraven výlučně s ohledem na zboží, k jehož propagaci je určen a využívají k tomu jak mezinárodní, tak vlastní podklady. „V tomto případě se jedná o zboží dostupné ve více zemích, je tedy možné, že stejné reklamní podklady využily nebo využijí i jiné země," uvedla Holá.

Přiznala, že s ojedinělými projevy rasismu se na Facebooku setkali již v minulosti, nikdy ovšem v takové míře jako nyní. „S reakcemi některých občanů na facebookovém profilu naší společnosti samozřejmě nesouhlasíme,” dodala.

Zatímco kritiků je celá řada, obchodní řetězec našel na sociální síti také zastání, leckdy podané humornou formou. Přispěvatelé například navrhují úplně zakázat rasy, také by chtěli modely s pivním bříškem, kteří by byli pro Česko typičtější. Vytvořili také fotomontáže, na nichž místo modela předvádí prádlo například oblíbený český moderátor tmavé pleti Rey Koranteng. Jiní řetězci vyjadřují podporu v boji proti rasismu.