„Třicetiletý muž z Klatovska si v úterý převzal usnesení o zahájení trestního stíhání pro přečiny podvodu a padělání a pozměnění veřejné listiny, za což mu hrozí až pět let vězení,“ sdělila Právu policejní mluvčí Hana Štefflová.

KOMENTÁŘE DNE:

Zeman versus ne-Zeman - Předvolební prezidentské klání předjímá Jiří Pehe. Čtěte zde>>

Právo zjistilo, že Ptáček své autobusy papírově omladil, aby splnil přísná ekologická kritéria ve výběrovém řízení pro zajištění náhradní autobusové dopravy během vlakové výluky na Šumavě.

Jelikož ve skutečnosti disponoval starším vozovým parkem, mohl kalkulovat s menšími provozními náklady než ostatní zájemci, a mohl si tak dovolit nabídnout nejnižší cenu. Ta byla pro vyhlašovatele tendru hlavním kritériem.

Upravil stáří vozidel

„Aby splnil stanovené podmínky, opatřil si obviněný muž kopie velkých technických průkazů pěti autobusových vozidel, ve kterých bylo upraveno jejich stáří. Ty pak vydával za pravé,“ upřesnila Štefflová s tím, že díky tomu splnil podmínky a zakázka mu byla přidělena, přičemž poškodil druhého v pořadí, který by za normálních okolností soutěž vyhrál.

Šestimiliónový tendr se týkal suplování vlaků během výluky na trati z Nýrska do Železné Rudy od 16. 3. do 15. 6. 2015. Jelikož trasa vedla chráněnou krajinnou oblastí Šumava, požadovaly České dráhy nasazení autobusů mladších deseti let a splňujících emisní normu Euro 4. Vítězná firma Ptáček-autobusy nabídla o milión nižší cenu.

„Při splnění všech zadávacích kritérií, zejména pak stáří vozového parku, by realizace zakázky za takovou cenu nebyla už rentabilní. Pokud tam ale najdu možnosti, jak podmínky obejít, tak to je o něčem jiném,“ reagoval bývalý ředitel společnosti ČSAD autobusy Plzeň Miroslav Hucl.

Právo se během výluky přesvědčilo, že autobusy, které firma Ptáček nasadila, podle typu i vzhledu neodpovídaly předepsanému stáří do deseti let.

Poděkování za reklamu

Porovnáním s údaji uvedenými v evidenci vozů autobusových dopravců se toto podezření potvrdilo. Zástupci Českých drah (ČD) později přiznali, že si údaje o stáří autobusů u vítězného dopravce v žádných databázích neověřovali.

„Předložil nám skeny technických průkazů s podepsaným čestným prohlášením, že údaje jsou pravdivé. Tím splnil podmínky zadávací dokumentace a vyhrál, protože nabídl nejnižší cenu,“ řekl Právu ředitel Krajského centra osobní dopravy ČD v Plzeňském kraji Vladimír Kostelný.

Tvrdí, že se řídili vnitřní směrnicí podniku. „Nastavuje podmínky dokládání kvalifikačních předpokladů u veřejných zakázek, to znamená, že v některých případech stačí, když uchazeč předloží čestné prohlášení, že je splňuje,“ dodal.

Ptáček na žádost o vysvětlení reagoval pouze jednou větou: „Děkujeme za dobrou reklamu.“