Je to logické. Pokuta až sto tisíc korun sice přestupce vytrestá, pokud však pokračuje v cestě, mohou ostatní řidiči leda nadávat, že dál jezdí po roztlučených a vymletých silnicích.

Zatímco v roce 2010 policisté zakázali při kontrolách další jízdu 58 procentům přetížených nákladních aut, v posledních třech letech už nemohlo pokračovat v cestě přes 90 procent přestupců. Z policejních statistik vyplývá, že přetížený byl každý třetí až čtvrtý kontrolovaný kamión. Striktně vzato by v jízdě neměl pokračovat ani jeden přetížený vůz. Takto nekompromisně však zatím policie postupovala pouze v roce 2012.

Pro kontroly je i Česmad

„Když budu policista a zastavím řekněme přetíženou tatru s pískem, udělím řidiči na místě pokutu, ale ze zákona ho také nesmím pustit dál,“ vysvětluje dopravní expert Milan Bělka.  „Takové vozidlo není způsobilé k provozu na veřejné komunikaci a povinností policie je nechat ho stát na odstavném parkovišti, dokud náklad nepřeloží,“ podotýká odborník.

Kamióny mohou vážit policisté, celníci, ale i obce ve spolupráci s policií. „Občas se objeví čísla, že jeden přetížený kamión zničí tři tisíce aut nebo tak. Těžko říct, z čeho vycházejí,“ zpochybňuje závažnost vlivu přetížených kamiónů na stav silnic mluvčí Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Martin Felix.

To, že přetíženost vykazuje tak vysoké procento kontrolovaných kamiónů, přičítá tomu, že policie ke kontrole už předem vytipovává podezřelá auta, což zkušený policista pozná pouhým pohledem. Felix však hned také ujišťuje, že i dopravci jsou pro kontroly přetíženosti kamiónů.

Přetížená konkurence

„Přetížená konkurence je nekalá konkurence i pro nás. Jsme tedy pro kontroly,“ podotkl Felix. Podle něj výrazně přetížená auta policie nenechává z místa kontroly odjet.

„Sám na ty kontroly občas jezdím, a když je přetížení markantní, tak – co jsem byl svědkem – nechají je přeložit. Když je přetížení třeba jen na nějaké nápravě, protože je auto špatně naložené, nebo když jde řádově o nějaká kila, pak je celkem logické, že může jet dál,“ dodal Felix.

Podle Bělky však i dnes dochází k excesům. „Byl jsem svědkem, kdy při vážení byla tatra přetížena o 70 procent. Protože byla naložená asfaltovou směsí, policista připustil, že když ji nechá odstavenou, materiál ztvrdne. To je ale problém dotyčného dopravce,“ říká nekompromisně Bělka.

Problém v metodice vážení

Mluvčí Ústředního automotoklubu Petr Vomáčka vidí problém i v metodice vážení. Podle něj některé typy mobilních vah nedokáží přesně odlišit špatně naložený náklad, který se projeví přetížením jednotlivých náprav od celkové přetíženosti nákladu. Na pokutách policie loni od provozovatelů přetížených kamiónů na místě vybrala téměř 3,4 miliónu korun, v předchozích dvou letech byly vybrané částky ještě vyšší. Čtyři a půl miliónu v roce 2012 a pět miliónů o rok dříve.