Hlavní obsah

V disciplíně útočných billboardů vede ČSSD

Právo, Jiří Ovčáček

Soc. dem. a ODS na sebe ve volební kampani neútočí jen slovně, ale častují se také negativními billboardy. Jak zjistilo Právo, v současné době vede v této disciplíně Lidový dům. Zhruba polovina všech billboardů je totiž zaměřena proti politické konkurenci. Občanští demokraté zatím pokulhávají. Navíc se k řadě negativních billboardů otevřeně nehlásí.

Článek

Ústřední volební manažer ČSSD Jaroslav Tvrdík Právu řekl, že mají vyvěšeno v celé republice více než tisíc billboardů, přesné číslo ale nevěděl. „Určitě jich je více než tisíc, a jaké je to přesné číslo, vám opravdu říct neumím,“ uvedl Tvrdík.

Zároveň prozradil, že zhruba polovina ze všech billboardů ČSSD je zaměřena proti politické konkurenci, konkrétně si bere na mušku ODS a TOP 09.

„K těm oranžovým, hlavním vizuálům, tak používáme i kampaň doplňkovou, to je kampaň Nevolíš, zaplatíš. V této chvíli ta kampaň naše, pozitivní, programová, a kontrastní, srovnávací, tak je zhruba padesát na padesát,“ sdělil Tvrdík.

Tvrdík: billboardy fungují na méně vzdělané voliče

Negativní billboardy ČSSD obsahují například slogan: "Nevolíš, zaplatíš vyhazovem bez udání důvodu" nebo "28. května zastavme TOP 09 a ODS".

Tvrdík také vysvětlil, proč soc. dem. klade důraz také na billboardy. Poukázal na to, že většina voličů ČSSD má nízké vzdělání a nejsou běžnými uživateli internetu.

„Dejme tomu, že 60 procent voličů soc. dem. jsou lidé se základním vzděláním, či se jedná o lidi vyučené, nejsou to například běžní uživatelé internetu, takže soc. dem. bezesporu vede intenzivnější kampaň v terénu, mezi lidmi, na billboardech, či vizuálech,“ prozradil Tvrdík.

ODS útočí s plži, mlži a hlavonožci

ODS také vede negativní kampaň. „Z centrální úrovně je to necelých 1700 billboardů s tím, že jednotlivé regiony si objednávají další plochy,“ řekl Novinkám mluvčí ODS Martin Kupka.

Občanští demokraté si přitom berou na paškál hlavně šéfa ČSSD Jiřího Paroubka. Strana se ale oficiálně hlásí jen k těm billboardům, které obsahovaly například plže, mlže a hlavonožce.

„Dosud jsme zveřejnili dva typy billboardů celkem na padesáti plochách, které s ironií útočily na soc. dem. Jsou to ty billboardy Jiří Paroubek bojující proti plžům, mlžům, hlavonožcům a proti poplatkům u veterináře,“ uvedl Kupka k negativní kampani jeho strany řízené z centra.

Pražané se ale mohou setkat i s jinými parodiemi na Paroubka, například, že zruší ranní kocovinu, k těm se ale ODS oficiálně nemá.

Obrázek o tom, jaký důraz kladou Lidový dům a Albatros (centrála ODS) na negativní billboardy, ukázal test reportérů Novinek. Projeli Pražský okruh ze Zličína až na Černý Most, jde o třicet kilometrů, a spočítali, kolik mají pozitivních a negativních billboardů ČSSD a ODS.

ČSSD negativní kampani vévodí

Občanští demokraté mají na této trase 32 billboardů, které propagují jejich program, a na třinácti dalších se strefují do svého největšího konkurenta. Jde ale o ty, ke kterým se oficiálně nehlásila.

U ČSSD je poměr obrácený. Na stejné trase je pouze 14 pozitivních billboardů a rovná dvacítka těch, které útočí na pravicové strany.

Využívání negativní kampaně se ale nevyhýbají i menší strany. Například v Praze jsou rozmístěny billboardy Strany práv občanů - zemanovci, které jsou namířeny proti šéfovi ČSSD Paroubkovi. Naopak KSČM se na billboardech jiným stranám nevěnuje.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám