Hlavní obsah

Vlaky zrychlily za třicet let o třetinu

Právo, Jiří Novotný

Na hlavních železničních tratích se ve srovnání s rokem 1989 zkrátily cestovní doby o třetinu. Navíc se zlepšuje i kultura cestování. Stovky starých vozů byly z provozu vyřazeny. Místo nich stále častěji jezdí lidé v moderních soupravách s klimatizací a wi-fi připojením.

Foto: Profimedia.cz

Pražské hlavní nádraží na archivním snímku

Článek

„Cestovní rychlost vlaků na železničních koridorech se dnes pohybuje kolem devadesáti až sta kilometrů v hodině. Například z Prahy do Brna se dostanete za dvě a půl hodiny a o tři hodiny se zkrátila cesta z Prahy do Košic. SC Pendolino Košičan ji urazí za sedm a čtvrt hodiny,“ informoval mluvčí Českých drah (ČD) Petr Šťáhlavský.

„Trasu z hlavního města do Ostravy ujede pendolino pouze za tři hodiny rychlostí kolem 120 km/h,“ dodal. Méně času než před třiceti lety stráví lidé i na dalších trasách. Třeba jízda z Prahy do Hradce Králové je o dvacet minut kratší a cesta po Podkrušnohorské magistrále z Ústí nad Labem do Chebu se zkrátila o hodinu.

České dráhy chtějí vlaky na rychlost až 230 km/h. Aby mohly jezdit v Německu

Ekonomika

Naopak před třiceti lety dokázala pouze nejrychlejší Slovenská strela těsně prolomit cestovní rychlost 80 km/h. Průměrná rychlost většiny ostatních expresů a rychlíků se běžně pohybovala jen kolem padesáti až šedesáti kilometrů v hodině.

Podstatně vzrostly také komfort a nabídka spojů. „V roce 1989 ujely expresy a rychlíky tehdejších ČSD v celém Československu 31 milionů kilometrů, zatímco letos to bude jen na území České republiky více než 41 milionů kilometrů,“ vyčíslil Šťáhlavský.

Utrum pro kuřáky

S nostalgií však na staré časy vzpomínají kuřáci. Ti měli v roce 1989 v rychlících a expresech kuřácké vozy. Dnes jsou všechny spoje ČD i ostatních dopravců nekuřácké. Co se ale bohužel nezměnilo, jsou častá zpoždění vlaků.

Zásadní změnou pro urychlení dopravy v ČR má být výstavba vysokorychlostních tratí, které umožní rychlost vlaků až 320 kilometrů v hodině. Příprava projektů těchto speciálních tratí sice pokročila, ta první mezi Prahou a Brnem se však začne stavět nejdříve v roce 2025.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám