Hlavní obsah

Češi mají v šuplíkách staré smlouvy. Netuší, že zbytečně platí za zastaralé produkty

Právo, Novinky, Barbora Buřínská

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Mnoho klientů pojišťoven, dodavatelů energií či mobilních operátorů má v šuplíku smlouvy sjednané již před mnoha lety. Často jsou už zastaralé, a pro klienty tak nevýhodné. Lidé však často o podmínkách ani o platnosti svých stávajících smluv nemají přehled.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Ukázal to průzkum agentury Perfect Crowd pro finanční službu Suri mezi více než 500 zástupci obecné české populace.

Kvůli zastaralým smlouvám například mnozí majitelé aut platí pojišťovnám za některé pojistky stále daleko víc, než by ve skutečnosti museli. Přitom pravidelnou aktualizací havarijních pojistek mohou ročně ušetřit až tisíce korun.

Smlouvy staré i desítky let

Prakticky v každé domácnosti mají lidé uzavřeno několik různých typů smluv – například s dodavateli energií, s pojišťovnami či dalšími poskytovateli finančních služeb, ale i s mobilními operátory či pronajímateli v případě nájmu bytu.

Mnohé smlouvy Češi uzavřeli už před několika lety – například smlouvy týkající se pojištění nemovitosti, domácnosti či odpovědnosti jsou v průměru staré šest let. Pojištění automobilu si lidé v průměru sjednali před pěti lety. Nejstarší smlouvy – v průměru osm let– se týkají penzijního připojištění.

Výjimkou ale nejsou ani smlouvy staré i několik desítek let. Ještě před rokem 1995 si například pojištění nemovitosti uzavřelo pět procent lidí. Zarážející je i fakt, že někteří Češi ani netuší, kdy si konkrétní smlouvu, kterou mají doma v šuplíku, vůbec sjednali. Třeba v případě pojištění nemovitosti to neví téměř jeden člověk z deseti.

Češi a smlouvy
SmlouvaMajíPrůměrné stáří smlouvy
Elektřina94 %6 let
Internet (ne v mobilu)85 %6 let
Mobilní tarif72 %5 let
Pojištění automobilu63 %5 let
Penzijní připojištění61 %8 let
Plyn61 %6 let
Pojištění nemovitosti48 %6 let
Pojištění domácnosti48 %6 let
Pojištění odpovědnosti40 %6 let
Nájem bytu39 %6 let
Kabelová televize30 %7 let
Zdroj: průzkum Perfect Crowd

Nejčastěji lidé aktualizují smlouvy s operátory

V českých domácnostech se o smlouvy starají většinou muži (42 procent). Ve třech z deseti domácností má smlouvy na starosti žena a v jedné čtvrtině je řeší partneři společně.

Z průzkumu vyplynulo, že lidé se alespoň občas svými smlouvami zabývají, snaží se je aktualizovat například sjednáním výhodnějších podmínek či hledají na trhu jiné výhodnější poskytovatele. Nejčastěji řeší smlouvy na mobilní tarif (23 procent) a internet (21 procent). Dále pak smlouvy s dodavateli elektřiny (18 procent) a rovněž smlouvy týkající se pojištění automobilu (17 procent).

Naopak smlouvy vztahující se k pojištění majetku (nemovitost a domácnost) řeší pouze sedm či osm lidí ze sta. Často se pak stává, že mnohé domácnosti jsou podpojištěné, což lidé poznají až v době, kdy dojde k pojistné události a pojišťovny jim vyplatí jen zlomek skutečné hodnoty majetku.

Neznalosti ve výpovědi smlouvy

Zásadním problémem, na který průzkum upozornil, je to, že lidé nevědí, kdy a jakým způsobem mohou zrušit nevýhodné smlouvy.

„Lidé se nezabývají smlouvami, které mají třeba už několik let uzavřeny, a navíc se neorientují ve smluvních podmínkách. Například více než tři pětiny lidí nevědí, co znamená výročí smlouvy a že v tomto období mohou smlouvu bez jakýchkoli sankcí vypovědět,” uvedl Pavel Jechort, výkonný ředitel SURI.

Dodal, že mimo to lidé často zapomínají také na automatickou prolongaci smlouvy a platí tak stále stejně za produkt, který je často nesmyslně zastaralý. Změna dodavatele či produktu je pak stojí zbytečné peníze. Vysokou sankci za to, že od smlouvy odstoupili předčasně, zaplatila zhruba pětina lidí.

„Pokud chcete vypovědět smlouvu například u povinného ručení, musíte tak učinit nejpozději šest týdnů před koncem ročního pojistného období, jinak se smlouva automaticky prodlouží,” doplnil Jechort a dodal, že staré smlouvy mají často výrazně nižší plnění, než by zákazníci aktuálně potřebovali.

Právě povědomí o možnosti vypovědět smlouvu bez sankcí je u klientů klíčovým nedostatkem. Například u smlouvy na penzijní připojištění si třetina lidí není jista a dvě pětiny si dokonce myslí, že tuto smlouvu nelze vypovědět bez sankcí.

Anketa

Jste si jistí, že máte všechny smlouvy aktuální a zbytečně si nepřiplácíte za zastaralé produkty?
Ano
35,3 %
Ne
64,7 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 1539 čtenářů.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám