Článek
„Poté, co spotřebitelská nálada tři měsíce po sobě klesala, tento sestupný trend končí. Aspoň prozatím,“ okomentoval to analytik NIM Rolf Bürkl.
Je však podle něj nejisté, jestli je to počátek nového trendu. „Spotřebitelská nálada je nadále na velmi nízké úrovni,“ dodal. Ovlivňují ji především obavy z vývoje geopolitické situace, strach o pracovní místa a obavy z vývoje inflace.
Z výrazného zvýšení příjmových očekávání domácností ale netěží jejich ochota nakupovat, což je pro ekonomiku důležité. Klesla na nejnižší hodnotu od června 2024. „Neochotu nakupovat způsobují vysoké ceny potravin a energií způsobují pokračující neochotu nakupovat. Geopolitická situace navíc zvyšuje nejistotu a bere spotřebitelům jistotu plánování,“ uvedly instituty.
S ohledem na celkovou ekonomickou situaci proto mnoho spotřebitelů v současné době považuje za nevýhodné provádět větší nákupy například nábytku nebo elektrických či elektronických zařízení.
Zlepšení nálady mezi spotřebiteli navíc kontrastuje se zhoršujícími se vyhlídkami mezi německými podniky. „Index z tohoto týdne ukázal, že důvěra v německé společnosti tento měsíc klesla, přičemž firmy se stále více obávají o své vyhlídky v domácí ekonomice, která se snaží získat jakoukoli dynamiku,“ napsal ekonomický deník The Wall Street Journal.
Německo je největší ekonomikou v Evropě a největším obchodním partnerem Česka. Řada českých firem je na výkonu německého hospodářství závislá. V minulých dvou letech zaznamenala německá ekonomika pokles. Přední instituty očekávají, že letos německé hospodářství vykáže růst o 0,1 až 0,2 procenta. Na příští rok předpovídají zrychlení tempa růstu na 1,1 až 1,7 procenta.