Článek
Zvýšení rychlosti v tunelech z dosavadní osmdesátky je výsledkem letošních úprav za zhruba 744 milionů korun, které si vyžádaly tři sedmidenní uzavírky dálnice a svedení dopravy na objízdné trasy.
Tunelový komplex, jehož dopravní zatížení je minimálně dvacet tisíc vozidel denně, byl opravován po dvaceti letech provozu na dálnici. ŘSD počítá s tím, že dalších 20 let nebudou stavební zásahy nutné.
Všechny tři uzavírky tunelů kvůli rekonstrukci byly naplánované na týden. Tunely museli stavaři a technici ověřit z bezpečnostních hledisek.
„Zrevidovali, vyměnili a doplnili jsme část bezpečnostních systémů, přičemž klíčovým je ten kamerový doplněný požárními čidly a čidly sledujícími rychlost,“ uvedl k úpravám Rýdl. Důležitý je podle něj také systém odvětrávání tunelů při požáru.
Právě simulace požáru ověřila funkčnost systémů. „Vyzkoušeli jsme čidla, která spouští okamžitě nejen poplach, ale zároveň i bezpečnostní sekvence,“ připomněl mluvčí.

Opravy v tunelech završila simulace požáru vozidla, která prověřila funkčnost bezpečnostních systémů.
Kamerový systém podle něj požár rozpoznal, zaregistrovala ho i čidla a informace prakticky okamžitě dorazila na dispečerská pracoviště ŘSD i k záchranným složkám. „Zkouška proběhla velmi úspěšně,“ doplnil mluvčí.
Poslední uzavírka tunelů skončí ve středu večer. „Technicky jsme v tuto chvíli připraveni na to, abychom hned od zprovoznění tunelového systému na D8 nevedli omezenou rychlostí 80 kilometrů v hodině, ale pro všechna osobní vozidla tady bude trvale platit 100 kilometrů v hodině,“ ujistil Rýdl s tím, že zvýšení rychlosti v tunelech na D8 je součástí plánu ŘSD zvýšit rychlost ve všech dálničních tunelech v Česku.

Důvodem uzavírky na D8 je obnova technologií v tunelech Libouchec a Panenská.
Ani poslední uzavírka dálnice kvůli úpravám v tunelech se stejně jako předchozí dvě neobešla bez komplikací na objízdných trasách vedoucích po krušnohorských silnicích, které svou kapacitou nestačí na provoz svedený na ně z dálnice.
Provoz byl podle vedoucího odboru dopravní služby ústecké policie Jiřího Ušáka navíc silně ovlivněn počasím. „Zejména balkánští řidiči nejsou úplně erudovaní v řízení svých vozidel. Při přeřazování při jízdě do kopce se auto zahoupe a vyleje se část nádrže pod zadní kola. Jednak způsobí znečištění vozovky a jednak znečištěnými pneumatikami není schopen kopec zdolat,“ řekl Ušák novinářům s tím, že v takových případech je nutné vozidla vyprošťovat za pomoci hasičů.

Na mapě jsou vyznačeny objízdné trasy během uzavírky tunelů na D8 na Ústecku.
Pro ostatní řidiče to znamená zdržení na objízdných trasách. „V tomto týdnu je to ještě umocněno tím, že prší, takže vylitá nafta tvoří emulzi a je to téměř nesjízdné,“ doplnil Ušák. Při všech uzavírkách se na objížďkách stalo několik desítek dopravních nehod, žádná z nich však nebyla vážného charakteru.