Hlavní obsah

Lávka přes Labe plula vzduchem. V Děčíně ji obří jeřáb zavěsil na železniční most

2:43
2:43

Poslechněte si tento článek

Děčín

Na ostrohu mezi Labem a Ploučnicí v Děčíně se v pátek odpoledne odehrála asi nejnáročnější etapa probíhající výstavby lávky přes Labe pro pěší a cyklisty. V akci byl obří jeřáb s nosností 450 tun, který zavěsil hlavní nosník lávky na železniční most. Komplikovaná operace probíhala několik hodin.

Lávka přes Labe plula vzduchem. V Děčíně ji obří jeřáb zavěsil na železniční mostVideo: Marek Tereba, Novinky

Článek

Jeřáb musel vyzvednout celkem dvě konstrukce. Jedna byla dlouhá 70 metrů a vážila 37 tun, druhá třicetitunová měřila 45 metrů. Jeřáb musel konstrukce postupně a pomalu zvednout až do výšky mezi patnácti a dvaceti metry a zavěsil je na připravené pylony u železničního mostu.

Zvedání první konstrukce začalo zhruba v půl čtvrté odpoledne. Těžší a delší část, položená kolmo k železničnímu mostu, byla tak dlouhá, že kusem zasahovala až pod mostní oblouk i několik metrů za něj. Jeřáb ji proto musel nejprve vysunout a pak se s ní otáčel k mostu.

Po něm i během zvedání konstrukcí projížděly vlaky. Stavbaři nechali uzavřít pouze část cyklostezky, procházející pod mostem. Zvedání a usazení první konstrukce trvalo zhruba tři čtvrtě hodiny.

Foto: Marek Tereba, Novinky

Konstrukce měla jít do vzduchu už ve středu, nakonec byla vynesena až v pátek odpoledne.

„Chtěl bych, aby to šlo jako po másle, ale samozřejmě technické komplikace mohou nastat. Kupříkladu neočekávaný vítr by nás mohl velmi překvapit a práci zkomplikovat, protože konstrukce jsou velké, a vítr by s tím mohl hnout do směru, který nechceme,“ řekl ještě před začátkem náročné operace stavbyvedoucí Pavel Brokl.

Výstavbou lávky za 124 milionů korun vznikne zcela nová spojnice mezi oběma břehy Labe. Děčínský magistrát si od ní slibuje, že se díky ní sníží počet cyklistů na Tyršově mostě i Labském nábřeží a tím těmto lokalitám uleví.

Lidé se projdou či projedou snad již na jaře

„Cyklisté doteď musejí využívat k přechodu přes Labe Tyršův most, kde se jedním směrem jezdí po chodníku, kudy procházejí i chodci, a druhým směrem se jezdí v husté dopravě,“ popsal mluvčí děčínského magistrátu Luděk Stínil. „Práce zatím probíhají podle plánů. Lávka by měla cyklistům a pěším začít sloužit v příštím roce, pravděpodobně již na jaře,“ dodal mluvčí.

Foto: Marek Tereba, Novinky

Na místě pomáhal tento jeřáb, který unese až 450 tun. Podobných je v Česku jen několik jednotek.

Myšlenka zavěsit lávku na železniční most vznikla už po povodních v roce 2002, kdy bylo kvůli vysoké hladině Labe obtížné dostat se z jedné části města do druhé. „Nicméně vlak a železnice fungovaly, takže bylo rozhodnuto, že lávka pro pěší a cyklisty bude zavěšena na železniční most,“ vysvětlil Luděk Stínil, mluvčí děčínského magistrátu.

Při opravě železničního mostu byly proto už v roce 2014 na konstrukci instalovány kotvící prvky pro budoucí lávku. O čtyři roky později město uspořádalo architektonickou soutěž a porota vybrala návrh pražských architektů Alexandra Kotačky, Lukáše Vráblíka a Evy Pykové.

Výběr článků

Načítám