Hlavní obsah

Jako atlet. Nový most u Řečan má atletickou vizáž, k Labi míří z Polska

4:34
4:34

Poslechněte si tento článek

Řečany nad Labem

Moc nevyčnívat, zapadnout do krajiny, která je pod ochranou UNESCO a mít dostatečnou průplavnou výšku, aby pod mostem projely lodě, kdyby se někdy v budoucnu uskutečnilo splavnění Labe do Pardubic. Takové byly požadavky na nový most, který nahradí v Řečanech nad Labem ten stávající.

Řečanský most dostane svého nástupceVideo: Stanislava Králová, Novinky

Článek

Poslední velký most, který politici slavnostně otvírali, byl jen o několik kilometrů dál proti proudu řeky ve Valech u Přelouče. Před pěti lety zde nahradil vojenský Bailey Bridge, mohutný most vyztužený obloukem tzv. Langerova trámu. Proti němu je nový most mezi Řečany a Kladruby nad Labem atlet. Je štíhlý a zapadá do krajiny.

„Vypadá jako lávka pro auta,“ komentoval vcelku trefně podobu budoucího mostu ředitel Národního hřebčína v Kladrubech nad Labem Jiří Machek. Šéfuje památce UNESCO, proto bylo nutné sladit podobu mostu citlivě s charakterem památky, jejíž krajina je na Seznamu světového kulturního dědictví. A to se podařilo.

„Most bude měřit téměř 116 metrů, bude mít moderní ocelovou nosnou konstrukci, a chodníky pro pěší a cyklisty po obou stranách. Umožní tedy nejen bezpečný pohyb motoristů, ale také cyklistů a turistů, kteří přijíždějí objevovat krásy Polabí. Otevřít by se jim měl na podzim příštího roku, poté už budou probíhat pouze dokončovací práce, jako je například demontáž mostního provizoria,“ informoval náměstek hejtmana pro dopravu Ladislav Valtr (ODS).

Foto: Vizualizace Pardubický kraj

Nový most spojí Řečany nad Labem s Kladruby nad Labem.

Stavební ruch začne u mostu počátkem května. Vedle stojícího mostního provizoria se začne bourat původní most, na jehož místě vyroste nový. Bourací práce začnou od Řečan, pak stavebníci odstraní mostní pole od Kladrub nad Labem. Jako poslední zboří část ve vodě. První obrysy mostu se začnou rýsovat ke konci roku 2025, kdy budou vidět opěry. Od března se sem začnou navážet po nosnících jednotlivé konstrukce.

„Není stroj, který by sem dokázal 116 metrů dlouhý most dostat. Vozit ho sem budeme po nosnících z Polska, protože polská firma je členem stavebního konsorcia. Na místě budeme potom díly svařovat. Váha konstrukce dosáhne 770 tun,“ řekl stavbyvedoucí Petr Jelínek.

Silnice by měla být stále průjezdná, může se ale stát, že ji stavebníci na chvíli kvůli pohybu techniky uzavřou.

Foto: Stanislava Králová, Novinky

Starý řečanský most půjde k zemi.

Stavbu nového mostu vítá také starostka obce Řečany nad Labem. „Pro naši obec jde o zásadní investici, která zlepší každodenní život místních obyvatel. Po mnoha letech se dočkáme moderního, bezpečného a pohodlného spojení přes řeku, které usnadní dopravu nejen pro řidiče, ale i pro pěší a cyklisty. Jsem ráda, že se podařilo zachovat plynulost provozu během stavby a že finální podoba mostu odpovídá potřebám dnešní doby,“ sdělila Michaela Matoušková (STAN).

Původní most sloužil pro překonání řeky Labe od roku 1926. Mostní prohlídky ale odhalily trhliny, praskliny a další poškození jak na nosné konstrukci, tak na spodní stavbě, a provoz na mostě tak musel být uzavřen. Pardubický kraj následně pořídil nové mostní provizorium, které nechal v roce 2023 osadit vedle stávajícího mostu. Jeho součástí je i lávka pro pěší. Provizorium měří přibližně sto metrů a tvoří ho třímetrové moduly. Kraj pak může provizorium použít jako dočasnou náhradu při dalších opravách mostů.

Foto: Stanislava Králová, Novinky

Hned vedle starého mostu přejíždějí řidiči po jednoproudém mostním provizoriu.

Investice do mostů patří mezi nejdražší. Most ve Valech vyšel před pěti lety na 258 milionů korun, stavba nového řečanského mostu byla vysoutěžena za 236 milionů korun s DPH. Státní fond dopravní infrastruktury na něj přispívá necelými sty miliony korun a tato suma nemusí být konečná, kraj jedná se státem o zvýšení dotace.

Další most přes Labe opravuje Pardubický kraj v centru Pardubic. Wonkův most měl být hotov letos v říjnu, uvnitř mostu se však objevily nesrovnalosti oproti realitě, kvůli kterým se musel předělávat projekt. Řidiči by mohli projet touto spojkou do centra asi za rok.

Související témata:

Výběr článků

Načítám