Hlavní obsah

Letecké muzeum na Slovácku získalo další unikát

O sovětský stíhací letoun MiG-23 MF, který zapůjčí státní podnik Lom Praha, se rozroste „alej migů“ v areálu Leteckého muzea v Kunovicích na Slovácku. Letečtí nadšenci získali v minulých dnech další exponát, a to od státního podniku zaměřeného na opravy vrtulníků řady Mi. Stíhací letoun má dosud podnik Lom vystavený v areálu závodu v pražských Malešicích.

Foto: archiv

Stíhací letoun MiG-23 MF zatím stojí v areálu státního podniku Lom Praha.

Článek

„Jsem rád, že posilujeme spolupráci s kunovickým leteckým muzeem. Nejenže tím zachraňujeme další bývalý stroj československého letectva, ale nepochybně tím potěšíme mnohé letecké nadšence vojenské historie,“ uvedl ředitel státního podniku Jiří Protiva.

Kunovické letecké nadšence nyní čeká spousta práce s přesunem stroje. Nejprve ho budou muset kunovičtí muzejníci demontovat a teprve pak bude následovat přeprava do Kunovic. V muzeu letadlo projde opravami a konzervací a po sestavení bude vystaveno v řadě s ostatními migy. Návštěvníci by se pak měli s letounem poprvé seznámit příští rok na jaře.

Pražské Výstaviště slaví dvojité výročí

Cestování

Stroj MiG-23 MF trupového čísla 7184 bude prvním letounem v kunovickém muzeu, který patří do takzvané třetí generace stíhacích letounů, a zároveň také prvním s měnitelnou geometrií křídla.

„Pro naše muzeum jde o opravdu důležitý stroj. Nejenže díky němu budeme moci návštěvníkům představit další leteckou technologii, tedy měnitelnou geometrii křídla, ale zároveň jde o důležitý typ letounu ve výzbroji někdejšího československého letectva,“ přiblížil ředitel Leteckého muzea v Kunovicích Martin Hrabec.

Dále dodal: „Letoun u nás bude reprezentovat žateckou leteckou základnu, kde sloužil u 11. stíhacího leteckého pluku a odkud zatím žádné letadlo nemáme. Jde o významný přírůstek do naší současné sbírky.“

Nástupce nebyl tak úspěšný

Letoun MiG-23 vznikl na přelomu 60. a 70. let jako nástupce známějšího MiG-21. „Oproti němu byla třiadvacítka schopna svým radarem zaměřit i cíle proti pozadí země, případně cíle za hranicí viditelnosti.

Nakonec se ale oba typy vyráběly souběžně a například v českém letectvu byly poslední MiG-21 vyřazeny dokonce později než jejich „nástupci“. Důvodem byla náročná údržba a nižší spolehlivost konstrukčně složitého MiG-23,“ podotkl Hrabec.

Za Saabem do muzea. V Trollhättanu si uvědomíte, o co svět aut přišel

AutoMoto

Reklama

Výběr článků

Načítám