Hlavní obsah

Lanovka na Budínský hrad začala jezdit před 141 lety

Právo, Ivan Vilček

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Budapešť

Když 2. března 1870 zahájila provoz unikátní lanová dráha na parní pohon jezdící na Budínský hrad v Budapešti, byla to velká sláva. Lanovka, maďarsky zvaná Budavári Sikló, jezdila až do druhé světové války, kdy ji při náletu zničila letecká puma.

Foto: Ivan Vilček, Právo

Sklon dráhy je přes 40 stupňů.

Článek

Bomba rozmetala horní stanici a zničila jeden z vozů lanovky. Vypadalo to tak, že lanovka definitivně dojezdila. Její provoz se podařilo obnovit až v roce 1986. Lanovka už nemá parní pohon, ale elektrický a začlenila se do systému budapešťské městské hromadné dopravy. Od roku 1987 je zapsaná v seznamu světového dědictví UNESCO.

Výhled na město

Využívají ji především turisté, kterým se při 63vteřinové jízdě otevře nádherný pohled na Dunaj a slavný Řetězový most. Cestujícím leží dvoumiliónové maďarské hlavní město doslova u nohou. Kapacita dřevěných vozů lanovky je 24 lidí. Dosahuje rychlost 3 metry za vteřinu, ale na žádost cestujících byla rychlost snížena na polovinu, aby se návštěvníci mohli déle kochat výhledem na město.

Foto: Ivan Vilček, Právo

Cestující nastupují do lanovky.

„Jízdu jsme si nemohli nechat ujít. Je to opravdu překrásný pohled. Vrátíme se sem ještě večer, abychom viděli Budapešť při nočním osvětlení,“ říká nadšená turistka z Rakouska. Čtyřčlenná rodina z maďarského města Miskolc si však tento zážitek musí nechat oželet.

„Za jízdenku pro jednu osobu bychom zaplatili 800 forintů (asi 80 Kč - pozn. redakce) a to si nemůžeme dovolit. Půjdeme na hrad raději pěšky,“ říká Sándor Kecskeméty. Jeho děti neskrývají zklamání, ale bez reptání následují hlavu rodiny.

Zachovali historický vzhled

Dráha je dlouhá 95 metrů. Sklon dráhy dosahuje přes 40 stupňů. Kouzlo lanovky je právě v tomto prudkém sklonu. Při rekonstrukci lanové dráhy v roce 1986 se přísně dbalo na to, aby nástupní stanice i vozidla měly historický vzhled.

Vždyť Budavári Sikló jezdí přímo na královský hrad. Zlé jazyky říkají, že k vybudování lanovky vedli stížnosti líných státních úředníků, kterým se nechtělo každý den do práce na hradní vrch pěšky.

Foto: Ivan Vilček, Právo

Cestující nastupují do lanovky.

Za projektem lanové dráhy na parní pohon stál hrabě Ödön Séchényi, který viděl podobný dopravní prostředek ve francouzském Lyonu. Projektantem stavby byl Henrik Wohlfahrt. Budínská lanovka se stala druhou lanovou dráhou na parní pohon v Evropě.

Zájem o provoz lanovky byl velký a v roce 1873 přivítali provozovatelé 1,5milióntého cestujícího. Od roku 1928 jezdí na hradní vrch autobus, ale lanovka je stále stejně oblíbená. V současnosti se počet cestujících pohybuje mezi 500 tisíci až miliónem lidí ročně.                             

Reklama

Související témata:

Související články

Budapešť je velkorysé a elegantní město

Některá města si na výstižnou charakteristiku naběhnou sama. Praha stověžatá, Benátky – město na laguně, věčný Řím. V případě maďarské metropole to tak snadné...

Výběr článků

Načítám