Hlavní obsah

Před 50 lety se slavnostně otevřel Terminál 1 na pražském letišti

Novinky, mšv

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Letiště Václava Havla Praha je tím největším u nás. Do současné podoby se ale začalo vyvíjet až před 50 lety, kdy byl 15. června slavnostně otevřen Terminál 1. Ačkoli se v průběhu let jeho vzhled i rozloha měnily, mnoho prvků zůstalo zachováno. Z terminálu se dnes odbavují lety mimo Schengenský prostor.

Foto: Letiště Václava Havla Praha (4x)

Terminál Sever, jak zněl původní název dnešního Terminálu 1, se slavnostně otevřel 15. června 1968.

Článek

Někdejší název budovy byl terminál Sever — to proto, že vznikl na sever od původního, takzvaného starého letiště. O jeho výstavbě na Ruzyni se rozhodlo už v roce 1960, když kapacity letiště přestaly být dostačující. Výstavba byla zahájena o čtyři roky později a v roce 1968 byl terminál uveden do provozu. Byl schopen odbavit až 2,3 miliónů cestujících.

Prostory pro odbavení se ale nacházely pouze v budově, která dnes slouží jako příletová hala Terminálu 1, jež je tak nestarší částí nového ruzyňského letiště. Společně byl vybudován také nový systém vzletových a pojezdových drah, který s mnoha modifikacemi slouží dodnes.

Rozšiřovat se začalo v 90. letech

S dalším rozšiřováním terminálu se začalo až v 90. letech, kdy bylo po otevření hranic jasné, že bude třeba kapacity letiště opět navýšit. Začala proto rekonstrukce odbavovací budovy, v jejímž rámci vzniklo například 19 přepážek Československých aerolinií nebo devět přepážek celní kontroly. Pro srovnání, dnes je na Terminálu 1 celkem 62 přepážek jen pro odbavení cestujících.

Z odbavovací haly se chodilo rovnou na letištní plochu. Prsty s nástupními mosty vznikly až mnohem později.

Dnešní příletová hala Terminálu 1 je nejstarší částí nového ruzyňského letiště.

V červnu 1995, tedy zhruba 27 let po otevření nového terminálu, se začalo s rozšiřovacími pracemi. Byl položen základní kámen nového odbavovacího komplexu a začaly se rovněž přistavovat prsty s nástupními mosty. Provoz terminálu v současné podobě byl zahájen v roce 1997, kdy byla kapacita 4,8 miliónů cestujících za rok. Téhož roku vznikl i terminál Jih, dnešní Terminál 3, z něhož jsou odbavovány soukromé lety.

Zatímco v roce 1995 prošly letištěm více než tři milióny cestujících, v roce 2001 dosáhlo letiště dvojnásobku, tedy přes šest miliónů odbavených cestujících. V roce 2005 už počet odbavených cestujících přesáhl hranici 10 miliónů, přičemž všichni byli odbavování ze současného Terminálu 1, jelikož Terminál 2 byl otevřen až v roce 2006.

V této podobě mohou cestující vidět Terminál 1 dnes.

V posledních letech byl Terminál 1 modernizován a rozvíjen. Například v roce 2015 byl v prostorách pasové kontroly zahájen provoz takzvaných samoodbavovacích pasových kontrol, skrze které se mohou odbavit občané Evropské unie s platným biometrickým pasem. Od roku 2016 na terminálu přistává také největší dopravní letadlo světa Airbus A380.

Rozvíjí se ovšem celé pražské letiště. Značné rozšíření čeká mimo jiné i stávající Terminál 2, kde se před nedávném otevřela nová stanoviště bezpečnostní kontroly. V delším horizontu se počítá třeba s vybudováním paralelní ranveje. [celá zpráva]

Reklama

Výběr článků

Načítám